H
henche: Finns äldre trådar om ämnet. Tror någon mätte avståndet mellan stolpar. Edit : https://www.byggahus.se/forum/threads/glasraecke-ifran-rusta.413819/ Finns fler trådar
2 svar · 6,9k läst
·
Z
z_bumbi: Billigare med vanliga betongplattor och räknat på längre sikt är det mycket billigare.
1 svar · 2,3k läst
Z
z_bumbi: Byt ut två av spjälorna mot stål i samma dimension så du får en stålram. Snedsträva som är det vanliga ser lite komplicerat ut.
1 svar · 3,5k läst
·
J
Jeppe88: Jag hyrde en slip och körde över altanen det funkade men det tog sin tid ! Gick över alla skruv och drog ner dom som behövdes. Körde med k40 k80 och avslutade med k120 så nu är det barfota vänligt igen
3 svar · 4,5k läst
B
blåstugan: Hej. För ca 15år sedan köpte vi en grill för 3-400kr på ÖoB till vår nyköpta stuga. En ganska skranglig historia som vi tänkte byta ut efter ett år eller två. Men det har varit lögn att hittat en ersättare för eftersom vi har haft som absolut krav att man skall kunna reglera hur långt köttet är från kol/briketter. I år verkar äntligen någon fabrik i kina fått ihop en model
0 svar · 2,8k läst
Kattuna99
Kattuna99: Behöver råd. Hus byggt 79. Altanen verkar vara byggd efteråt då vattenutkastet sitter under trallen. jag vill riva altanen och ha en markstensklädd uteplats. Men åsikterna går isär i familjen. Att detta skulle vara omöjligt att göra själv. Jag är envis och tänker med ett bräckjärn och några timmars slit så… Brädorna är murkna och spetor i bara fötter är ett faktum. men hur
0 svar · 1,9k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Perfekt att lägga marksten istället och slippa underhåll och risk för problem :)
1 svar · 958 läst
S
Superhåkan: [citat] Hej Martin! Jag står inför samma problem och undrar hur det gick. Vilken lösning valde du? Håkan
2 svar · 4,3k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Ser ut som att fläckarna är runt kvistar. Beror nog på fibrerna i virket
1 svar · 2,1k läst
·
A
Alex Holmén: [bild] [bild] [bild] Ska bygg en altan på 8x5 m av komposit och en pergola på 6x4 m av trä. Företaget som ska bygga säger att de ska fästa altanen på husets platta. Har läst någonstans att man inte ska fästa ihop dem för plattan kan skadad. Stämmer det? Huset är nybyggt
0 svar · 1,3k läst
·
S
scorp1on: Bifoga gärna en skiss
1 svar · 1,3k läst
M
Micke_xyz: Äh, träd tål mycket. Har ett på tomten, eller om det är på grannens tomt, som växt igenom ett gunnebostängsel. [bild] [bild] Började antagligen som en enkel pinne genom ett av hålen i stängslet.
25 svar · 9,0k läst
·
Roffe_riff
Roffe_riff: [citat] Vilken metod valde du? Hur blev det? Står inför samma.
11 svar · 6,3k läst
·
J
JD072: Hej på er! Jag bor i en 70-tals villa med joddlarbalkong. Stenplattorna under balkongen är nu bortplockade och då kom det fram att stolparna som stöttar balkongen är fuktskadade. de har stått i plint men i kontakt med plattorna. Jag ser två lösningar och skulle behöva hjälp med att avgöra vad som blir bäst. 1) Byta ut plintarna och stolparna helt och försöka få det rakt. 2) Jag
0 svar · 1,4k läst
·
Bj00rn
Bj00rn: Snygg altan! Är det gjort i sketchup? Kan du tänka dig att dela med dig av modellen? Är ute efter något liknande. [citat] [citat]
5 svar · 10,7k läst
·
J
Johan Sva: Förresten det glömde jag fråga men vilken skruvdimension är lagom för att fästa bärlinan med, 6/8/10 mm? 1,5 meter mellan bärlinorna som sagt och 6 meter bred altan. Tänkte satsa på 120 eller mera troligt 140 långa.
3 svar · 2,1k läst
·
Bonuspater
Bonuspater: Hej, Vi har precis byggt pool och nu skall jag strax påbörja arbetet med en altan runt omkring den. Sitter i detta nu och målar upp allt i SketchUp. Dock så är jag lite osäker när det kommer till kortlingar och hoppas någon kunnig kan hjälpa mig. Som ni ser har jag inte en ram på altanen då detta blir svårt på grund av att marken är utgrävd vilket gjort att vi inte har kunnat komma
0 svar · 1,5k läst
·
D
Dublin: Det finns ju några olika alternativ för att "stötta" upp trädäcket - jag hade nog valt att gjuta några plintar annars kan du ju köpa färdiga plintar. Ett annat sätt är att skaffa några enkla betongplattor som du sätter i våg i gruset och sen ställer justerbara terassfötter på, men det kanske inte finns tillräcklig höjd under trädäcket närmast huset för en sån lösning. Sen
1 svar · 3,0k läst
·
J
john.h: Köp den på Hornbach och prismatcha mot Bagaren och kocken så får du den för 6489:- -10% Edit: Såg nu att Hornbach inte hade den på lager..
1 svar · 4,2k läst
H
Hazelblade: Jag ska bygga ett trädäck 380 cm ut från huset, 580 cm bredd. Jag vill bygga enklast, billigast möjligt. Jag får inte fästa någon bärlina i fasaden pga. bostadsrätt. Jag debatterar fram o tillbaka om jag ska bygga en ram eller bara lägga reglar ut från huset och trall på direkt på det. Klarar man sig utan ram? Om jag bygger en ram och hänger stödreglar i balkskor inuti ramen,
0 svar · 1,7k läst
D
Derbyboy: Snyggt! Kommer stå kvar till nästa istid
6 svar · 6,9k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Behöver du inte bygglov för den ändringen? I så fall har du väl krav på dimensioneringsberäkningar från en byggkonstruktör.
1 svar · 1,8k läst
D
Derbyboy: Det där blev jättebra men den stora frågan här är väl inte avslutet mellan trall gräsmatta utan hur man på bästa sätt undviker att jorden rasar in under altanen. Har man en nivåskillnad mellan altan på 1 meter så kommer 60 cm rasa in under altanen. Antingen löser man det direkt eller så spenderar man de närmaste 10 åren med att fylla på jord i gränslandet mellan altan och
14 svar · 11,7k läst
·
J
Jovan5: Hur kan jag förankra?
8 svar · 3,1k läst
K
kasper1: Ytskiktet är ganska starkt, men man skal akta sig med t.ex at slå med en gummihammer på kanten vid montering. Har precis lagt kring poolen
20 svar · 12,9k läst
·
J
Johannesson1: Hej, Jag är helt ny här och hoppas att inlägget hamnar rätt Vi skall skaffa ett spabad och planerar ev att ställa det på vår upphöjda altan, men jag funderar på hur mycket jag behöver förstärka den? Vad säger ni experter, hur hade ni förstärkt området precis under? Badet väger ca 1700kg med vatten och glada badare i.
0 svar · 2,0k läst
·
Z
z_bumbi: Går det att korrigera till rätt läge genom att dra i stolpen med handkraft bör det gå att räta upp dem.
1 svar · 3,0k läst
·
A
AndreasAA: Det har jag inte tänkt tanken på, ska kika på det. Tack för tipset. Byta glaskassetterna?
2 svar · 2,7k läst
·
kengdirr
kengdirr: Tusen tack för hjälpen!
7 svar · 3,3k läst
B
BSOD: Jag kan tycka det verkar avsevärt enklare att gjuta plint, på plats än att gräva ner färdiga plintar. Men det kanske beror på jordmån med.
6 svar · 12,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.