TRJBerg
Hade jag inte behövt tänka på materialkostnaden hade jag definitivt tagit teak.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Hade jag inte behövt tänka på materialkostnaden hade jag definitivt tagit teak.
Jag tycker det blir för stickigt.

TRJBerg
eritor66 eritor66 skrev:
Jag tycker det blir för stickigt.
Kanske det? Har inte upplevt av de teakmöbler jag sett (gamla utemöbler).

TRJBerg TRJBerg skrev:
Kanske det? Har inte upplevt av de teakmöbler jag sett (gamla utemöbler).
jag har och har haft rätt mycket teakmöbler, de blir fantastiskt fina men lite stickiga, det löser man med lite sandpapper, men det vill jag undvika på golvet. Blir dessutom lätt svartmögel på det.

Vi körde på Cumaru och har inte märkt något stickigt. Dock ska jag säga att det ÄR stickor som är riktigt hårda och vassa när man hanterar dem och det gäller att se till så att kanter är fasade och att slipa. Sen är det underbart fint, formstabilt och hållbart. Vårt är några år gammalt nu och ser ut som nytt när det är blött. Som torrt är det lite grått.

Skulle jag ge ett råd så skulle det vara att satsa ordentligt på underlag och skruv! Det enda problem jag märkt är att de reglar vi använde under kanske var av lite sämre kvalitet och lite för fuktigt. Vi köpte skruv enl. rekommendation men i efterhand skulle jag siktat på mer kvalitativt virke under och rejälare skruv. Lite för klen skruv i kombination med lite för mjuka reglar gör att de lossnar lite när det blir spänningar.

• Gilla
eritor66
  • Laddar…
eritor66 eritor66 skrev:
Jag är väldigt intresserad av Accoya! Vore kul att se en bild på hur det ser ut efter 7 år! Är det svårt att lägga/arbeta med?
Har ingen bild just nu, men ser ut som nytt nästan, ingen behandling. Trallen är gångväg på en spång. Mycket hårt, måste förborras. Virket är Accoya bok.

• Gilla
Per-Arne K och 1 till
  • Laddar…
Handtrall är klart bäst, och gratis!
-Äsch! Kunde bara inte låta bli:geek:

• Haha
  • Gilla
sinuslinus och 5 till
  • Laddar…
Köp tofflor och lägg skiffer i betong. Estetisk överlägset och minimalt underhåll.

• Gilla
nybyggarn3 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
eritor66 eritor66 skrev:
Har nu pratat med många, och det verkar ju faktiskt som att tryckimpregnerat inte är ett så dåligt val i alla fall. En fråga där är: Nytt tryckimpregnerat ser ju inte så kul ut, om man börjar med att olja en gång med pigment, får man då det problem du tar upp? Blir det bäst om man bara låter det vara?
Ja det är min erfarenhet... Olja det är för obehandlade trädetaljer och för att få en viss finish. Tryckt virke är ju redan behandlat... Och det med råge. Om man vill göra något med tryckt virke så är det terasslasyr som man ska använda. Det kan jag rekommendera varmt.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Pengar är ju ingen faktor så tryck något lövträd och låt det torka. Hyvla till rätt dimension, olja under en månad eller två och sen är det klart att läggas.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Kärnfurutrall alla dagar i veckan.

Sen såklart , om det passar huset så något ädelträ som tex Teak skulle inte sitta helt fel.

• Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
komposit trall. dock i högst kvalitet, inget billigt från ladorna. 1000 kr per m2 för ytskikt. bara spola av med högtryckstvätt, ingen olja. inga stickor...
Jag har haft brun komposittrall GOP Woodlon Elegance sedan 2016 på en altan i stugan på västkusten med mycket sol, vind, hög saltvattenhalt i luften. Ser fortfarande fin ut. Tvätta av med såpa bara. Blir lite varm emellanåt men inget jag skulle tveka på att lägga igen. Gjorde samma val av komposit för uteplatsen hemma sedan också när den gjordes om för 2 år sedan. Dyrt men tålig, håller färgen och inte en enda skruv eller flis.

• Gilla
eritor66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.