Hej! Vi skall bygga ett staket runt vår altan. Staketstolpar hade jag tänkt mig i dimensionen 70*70 och staketet skall variera mellan ca 1 meter högt upp till 2 meter högt på ett ställe.

Har några funderingar kring detta.

1. Blir det skillnad i stabilitet att skruva fast stolparna från yttersidan mot regeln och såga ur i frisen (har 170 regel och sedan går rabatten några centimeter upp så den kommer stödja mot regeln ca 13-14 cm gissningsvis) jämfört med att använda stolpskor (likt denna: https://www.byggmax.se/stolphållare-p238370#973=47784)?

2. Tanken är att använda ribbor 28*45 med 28 mm mellanrum men snyggast hade varit att kunna fästa dessa i mitten på stolparna istället för att fästa dem utanpå stolparna (och då ev. behöva lägga ribbor på båda sidor för att få det snyggt). Finns något smidigt sätt att göra det på när man har 70-stolpar? 90 stolpar såg jag fanns med utfrästa spår så man kan trycka i ribbor och skruva fast men 70-stolpar verkar inte finnas med frästa spår, antar att det blir för mycket som försvinner att det skall kunna fungera med denna dimension..

Mvh Markus

Jag köpte halvstolpar med täcksidor från Altanbygge.nu och gjorde så här:

Närbild av en vitmålad halvstolpe i limträ och täcksida på ett altanräcke, dubbelskruvad och nymålad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutresultat:

Vit träaltanräcke med horisontella ribbor och synliga halvstolpar och täcksidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genomgående 4.2m långa 28x45 dubbelskruvade i varje halvstolpe.
Halvstolparna (limträ) är 90x45 och täcksidorna är 90x22.

/Göran

• Gilla
ljs-s
  • Laddar…
Hej!

Tack så mycket, fint ditt staket blev!
Skall kika på lite alternativ :)

Mvh Markus

Sharky58 Sharky58 skrev:
Jag köpte halvstolpar med täcksidor från Altanbygge.nu och gjorde så här:

[bild]

Slutresultat:

[bild]

Genomgående 4.2m långa 28x45 dubbelskruvade i varje halvstolpe.
Halvstolparna (limträ) är 90x45 och täcksidorna är 90x22.

/Göran
Hej Göran! Snyggt staket. Hur har du fäst de vertikala stolparna mot golvet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.