Altan & Uteplats
Anders Hägg: Hej måste få lite tips och råd. Vi ska bygga ett mindre altan på framsidan av huset pg nivåskillnad. Men då kommer vi till problemet med folk som inte kan skilja på sitt och andras. Så vi tänkte montera ögelfäste med ring mellan trallen så man kan skuta öglorna så det inte är i vägen och sen trä en vajer i sen i bord och stolar. Eller har ni några andra tips på smart snyggt
simonware: har kört 170x45, sen 28x120 på trallet. Har inte så mycket höjd och röra mig med. Så ja, alternativet är att gräva upp hela mitten, sätta färre plintar och en extra bärlina(om det kallas så i mitten med?) eller, bara gräva ut för en massa plintar. Alternativt, sätta varannan plint och sätta nån regel emellan, men det är jag tveksam till.
Alex.ind: Det är det nog, ja! När jag googlade på ordet såg det väldigt likt ut på bilderna. Tack snälla för svar!
Hildor: [citat] Tack för svar, då var det betydligt dyrare än vad jag tänkte o det är bra o veta :) kommer få lägga dom planerna på is ett par år tills vi sparat ihop. Tycker det är både snyggare, mer lättstädat och smidigare med klinker.
Jerry Hedebratt: .. tack för alla tips, har lyft modet om att det går att förbättra, och att ta till lite radikala grepp och plocka ner det igen.[/QUOTE] Jag byggde min pergola i limträ. I varje hörn finns tre stycken Franska träskruv 12x240 FZV. Pergolan var stabil även då den står på 500x200 mm betongplintar med uppstickande plåtar som är skruvade med fyra stycken Franska träskruv 10x80 FZV.
Gabbie B: Det var väldigt svårt att välja rätt forum för den här frågan, får hoppas att detta funkar. Jag har en stor ängstomt, omgiven av viltstängsel, med två stora grindar i vardera ände. Grinden vid infarten är i fullständigt uselt skick. Just nu hänger den bokstavligen på en gänga och jag får lyfta och försiktigt balansera den var gång jag ska in eller ut. Mina bröder hyrde denna
Putteman: Jag öppnar en gammal tråd medvetet då ni som skrev här nu har haft era Cosa monterade några år. Jag har Cosa 30 monterat vertikalt i några trappsteg sedan 2 år, fungerar hur bra som helst. Nu ska vi bygga ett tralldäck, och jag vill sätta decklights i trallen, alltså horisontellt monterade och peka uppåt. Funderar då på Cosa 30 eller 45. Kollar man montageanvisningen på Cosa så
jlsys: Hej, Jag har en plan att slipa altan i helgen efter att rengjort den förra helgen. Nu har det regnat idag och det kan komma några droppar imorgon kväll med. Räcker det att altan torkat upp så den ser torr ut eller måste fuktkvoten ner till ännu mer innan man slipper?
snart framme: Hej! Jo, jag anade att det var för omfattande i cm och mer känsligt; lättare otätt. Tack för svar, nu vet jag! Ja, jag har funderat på vikvägg. Det går bara på en av kortsidorna, pga vindriktningen. (Men det är ju dyrt, så det blir bra!) Då tar jag tre skjutglas på den andra kortsidan. Är Halle eller Willab bäst? Eller nån annan? Det är väl f ö en bra ide att ha golvvärme, om
Semiproffset: [citat] Ok. Tack för återkoppling så slapp jag göra samma misstag. Får nog bli en plåt för min del då. Har en gammal diskbänk i rostfritt som skall kastas. Den kan jag skära ut en bit i lämplig storlek. Är det ett alternativ för dig så brukar det finnas mycket sådant på återvinningsstationerna och frågar man snällt kan man få en bit. :-)
Sham1: Tusen tack för bilderna. Vi ska inte ha något trädäck så det få bli att vi gräver in murblock istället .
z_bumbi: Asfalt kan vara flera olika typer men generellt så sjunker punktlaster ner i asfalt, det kan ta en månad eller några år. Så antingen sprider du ut trycket över en större yta eller gör hål för plint. Jag gissar (《- obs!!) att betongplattor under varje stolpa markant ökar chansen att det inte blir problem i framtiden men det behövs att någon undersöker ytan för att veta mer.
Ellensson: Hej! Vi planerar att gräva ner ca 30 plintar (500 mm) inom de närmsta dagarna och tar tacksamt emot alla tips som finns, både för att underlätta arbetet och för att få staketet som ska fäntas i plintarna/stolparna så stabilt som möjligt. Vi bor i en lerig del av Skåne om det har någon betydelse. Läste någonstans att man ska ha småsten längst ner i hålet innan plinten läggs i,
Claes Sörmland: [citat] Det beror på att bygglov från början gällde just att uppföra byggnader! Sen finns det en möjlighet för regeringen att besluta att åtgärder gällande vissa andra anläggningar också kräver bygglov. Det görs i PBF. Då blir det helt centralt var gränserna går för att vara eller inte en sådan anläggningen vilket också domstolen måste ta ställning till. Så regeringen vill
z_bumbi: Slipers funkar men underarbete och stagning för att jorden inte ska trycka omkull konstruktionen blir inte långt ifrån vad en mur av betongblock kräver i arbete och så ruttnar trät också någon gång. Vill du ha plan gräsmatta så blir det en ganska hög konstruktion vilket kräver en del styrka och material och därför gissar jag att det enklaste ör att utnyttja befintligt material som
Hildor: Vi har tänkt bygga en liten trall-altan i trädgården där vi ska få plats med ett Lazy-spa samt kanske 2-4 stolar. Området vi tänkt är ca 3X4 m, ca 12-15 kvm nånting. Hade tänkt träplankor som golv, samt eventuellt kanske några stolpar upp så man kan sätta lite ljus o sånt. Jag funderar på vad detta kan kosta på ett ungefär då jag är helt grön på vad det gäller kostnader
Modig: Inget svar på hur du bygger, men det ser ut som att räcket ska fungera som fallskydd? I så fall får det inte vara klättringsbart, vilket innebär att du inte får ha liggande reglar.
RichardRR: Hej På grund av dräneringslåda har jag svårt att plinta närmare än ~70cm från fasad. (sockeln sticker ut cirka 20cm och utanpå det dräneringslåda från Prodrän). Håller på och planerar trädäck och tänker att jag plintar och sätter bärlinor längs fasaden i tre rader (ca 0,7m 2,1m och 3,5m från fasad). Det skulle i sådant fall innebära att jag måste släppa ut skruvreglarna
RichardRR: Hej Rent estetiskt tänker jag att jag inte bryr mig om trallen går längs eller vinkelrätt mot huset, men av byggtekniska skäl i mitt fall kommer jag nog placera bärlinor längs huset och skruvreglar vinkelrätt som då ger trall som går längs huset. Min tidigare trall låg helt i våg och allt vatten blev stående vilket gjorde trallen onödigt ful och hal. Om trallen lutar bort från
Geschwindt: Skulle man kunna få ett foto på hur det ser ut nu? :)
Blommar: [citat] Tack för tipset, lyckades beställa på webben igår som var sista dagen för erbjudandet.
Smilen: Vår altan har höjts sig med ca 10cm. Problemet är en plint som sakta höjts pga tjälen. Plinten är rätt gammal och går inte att justera via mutter eller liknande. Hur kan jag sänka just den pelaren/plinten som höjts?
Mac_attack: Hej! Ingen jättefråga direkt i och med att altanen kommer gråna med tiden. Men - Just nu stör vi oss lite på att träet "blekts" där vi gjort rent med svamp och en ättikablandning (puts). Trallen är nylagd, fortfarande 'träfärgad "och något grön. Någon med tips på hur man kan återställa träytan något? (funderar på linoljesåpa som vi ändå ska använda senare) Tack på
renovera_nu: Hej, jag ska försöka mig på att bygga ett litet trädäck i direkt anslutning till ett fristående uterum. Se den enkla ritningen om hur. Jag är lite fundersam på hur bästa vägen framåt är. De flesta exempel här och på nätet är ju stora vidsträckta altaner. Det jag tänkte mig är följande: Gräva ur Duk Grus Nedstampade trädgårdsplattor Terassfötter (för att korrigera lutning
Janus82: Ta en släpkärra och åk till din lokala bergtäkt så kan få du precis hur mycket eller lite som du vill. Den bergtäkt som ligger närmast mig tar 360kr per släpkärra så priset per ton blir ju lite dyrt när man som jag bara får på ca 700 kg på kärran. Fast det är det är ju främst deras arbetstid som man betalar för.
henche: Finns äldre trådar om ämnet. Tror någon mätte avståndet mellan stolpar. Edit : https://www.byggahus.se/forum/threads/glasraecke-ifran-rusta.413819/ Finns fler trådar
z_bumbi: Billigare med vanliga betongplattor och räknat på längre sikt är det mycket billigare.
z_bumbi: Byt ut två av spjälorna mot stål i samma dimension så du får en stålram. Snedsträva som är det vanliga ser lite komplicerat ut.