P
Ser nog ut som att jag blivit övertalad till att lägga en trall med Essve HDS system men det jag inte lyckats få svar på är hur första och sista brädan ska fästas för att dölja skruvarna.
Är det någon med erfarenhet som kan dela med sig av hur ni gjorde? Ytterst kan jag tänka mig att man kan skruva in den diagonalt, men hade gärna haft ett överhäng på ca 5cm och då ser jag inte hur inskruvning diagonalt blir särskilt snyggt? Den innersta brädan ser jag överhuvudtaget inte hur man skulle kunna sätta diagonalt, framförallt inte från båda hållen. Hur har ni gjort? Har ni kört med synliga skruvar i ändarna?
Eftersom ingen av deras egna smidiga promotionfilmer tar upp första/sista brädan så antar jag det...

Har aldrig byggt någon altan med HDS system men skulle de inte gå att skruva första och sista brädan underifrån? Typ skråskruva genom regeln upp i trallen? Om reglingen e tajt mot backen så får du lägga dom två sista raderna eller så löst eller mäta dig till så du vet var sista trallen hamnar och skruva sista brädan underifrån innan du lägger dom som fattas. Finns kanske nått annat sätt som dom som har lagt trall med sånt system kan tipsa om.

• Gilla
HaBy01 och 1 till
  • Laddar…
P
S Snickarkirre skrev:
Har aldrig byggt någon altan med HDS system men skulle de inte gå att skruva första och sista brädan underifrån? Typ skråskruva genom regeln upp i trallen? Om reglingen e tajt mot backen så får du lägga dom två sista raderna eller så löst eller mäta dig till så du vet var sista trallen hamnar och skruva sista brädan underifrån innan du lägger dom som fattas. Finns kanske nått annat sätt som dom som har lagt trall med sånt system kan tipsa om.
Ja, det är sant, det skulle kunna vara ett alternativ!

Jag satte första kjolbrädan först och sen ett överhäng på 2cm över den. Skruvade första skruven manuellt med lite annan vinkel. Sitter kvar och är snyggt nu 2 år senare.

P
Yes, i slutändan körde jag ett överhäng på 2cm på frisen och en manuell vinkel. Det verkar fungera bra, även brädorna längst in där man inte kom åt med verktyget körde jag manuell vinkel så länge det gick. Den allra längst in skruvade jag in rakt ovanifrån.

Måste man köpa original Essve HDS-skruv eller finns det möjligen billigare?

Camo och essve kan du använda hur som helst, alltså camoskruv i essvejigg och eesveskruv i camojigg.

senast köpte jag essveskruv då de var billigare. Så sök ordentligt på priser innan du köper. Men du behöver bara 1 av verktygen.

• Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
P
Det vet jag inte riktigt, men är du inte ute efter essveskruvar så är det kanske ingen idé att köra deras verktyg heller…finns dold skruv system från Heco för några hundringar och skruv för en tredjedel av Essve priset.

Vad du än gör så köp bara A2 eller A4

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.