Önskar förslag och idéer på har jag skall behandla altanvirket för ett bra resultat.
Vi bygger ett fritidshus och i elementhusleveranser ingår trallvirket till altanen på 40 m2. Trallen är 40x198 av obehandlad gran, vilket ju inte är det allra vanligaste. Altanen är till 2/3 täckt men visst blåser det in både regn och snö på den i alla fall.
Har någon förslag och idéer på hur jag behandlar trallen för ett bra och hållbart resultat?
- Låter tryckimpregnera virket på lokala sågen? Gran drar ju in tryckimpregnering dåligt, men ett par mm impregnering ger lite skydd mot röta i alla fall.
- Behandlar virket med kiselbaserat träskydd typ Organowood eller Sioo x?
- Behandlar på traditionellt sätt med träolja?
- Annat, vad?