Byggahus.se
Byggde altan förra året och har inte gjort någon tvätt eller oljning i år. Nästa år är det dags och funderar på vad jag ska göra. Däcket är ganska stort och från början var jag inne på att olja, men nu är jag mer inne på linoljesåpa. Till stor del för att det känns som att det går att göra relativt snabbt, mot att sitta och olja hela däcket. Hur står sig spåning mot oljning map sprickor i träet mm? Är det likvärdigt?
 
S Skåning82 skrev:
Byggde altan förra året och har inte gjort någon tvätt eller oljning i år. Nästa år är det dags och funderar på vad jag ska göra. Däcket är ganska stort och från början var jag inne på att olja, men nu är jag mer inne på linoljesåpa. Till stor del för att det känns som att det går att göra relativt snabbt, mot att sitta och olja hela däcket. Hur står sig spåning mot oljning map sprickor i träet mm? Är det likvärdigt?
Såpa! Inte olja, det blir bara svart.
Jag har såpskurat altanen på landet i 5-6 år och den är fortfarande snygg och fri från stickor! Går dessutom snabbare än att olja. Svärfar oljade sin (samma tomt) och den är kolsvart och jag upplever den ”fnasigare” i ytan.
Såpskurad träaltan med grånat ytskikt, utemöbler och grönskande trädgård i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
Frågan har varit uppe ett otal gånger. En del hävdar att det blir bäst att olja, andra att såpning är bäst. Men vill man behålla den ljusa grå ytan hävdar jag personligen att såpning är bäst. Jag har linoljesåpatsåpat mina trädäck i 16 år. Visst finns det slitage efter alla dessa år men däcken klarar många år till.

Oljan ger inte tryckimpregnerat längre livslängd. Den största skillnaden är när man väljer högre kvalitet på virket.
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
Då blir det linoljesåpa! Det känns som en rimlig insats och det verkar ge en bra livslängd på däcket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.