9 586 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Härdat glas infällt i altan?
Hej.
jag har tänkt bygga en altan där jag tänkt fälla in glasskivor för att få ljusinsläpp vid två källarfönster. Jag har fixat härdat glas (500x1000x5mm). Dom kommer att ligga på en gummilist och ha stöd runt hela kanterna.
Jag undrar om någon vet hur mycket en sån glasskiva klarar. En av dessa kommer nämligen att hamna utanför altandörren och man kommer alltså att gå på den. Om 5mm är för tunt för en sån konstruktion så funderar jag på om det räcker med en regel rakt över som bär upp vikten mitt på så det istället blir 2st 500x500x5mm?
Annars kanske det skulle fungera att limma ihop två skivor? Vad ska man i så fall använda för lim för att behålla hyfsat klar sikt och slippa luft mellan glasskivorna. Smeta på ett jämnt lager klar silicon och pressa ihop skivorna? Eller måste man kanske lämna ett sånt jobb till en glasmästare?
Hoppas där är någon som kan ge mig svar på dessa funderingar.
MVH
Svante
jag har tänkt bygga en altan där jag tänkt fälla in glasskivor för att få ljusinsläpp vid två källarfönster. Jag har fixat härdat glas (500x1000x5mm). Dom kommer att ligga på en gummilist och ha stöd runt hela kanterna.
Jag undrar om någon vet hur mycket en sån glasskiva klarar. En av dessa kommer nämligen att hamna utanför altandörren och man kommer alltså att gå på den. Om 5mm är för tunt för en sån konstruktion så funderar jag på om det räcker med en regel rakt över som bär upp vikten mitt på så det istället blir 2st 500x500x5mm?
Annars kanske det skulle fungera att limma ihop två skivor? Vad ska man i så fall använda för lim för att behålla hyfsat klar sikt och slippa luft mellan glasskivorna. Smeta på ett jämnt lager klar silicon och pressa ihop skivorna? Eller måste man kanske lämna ett sånt jobb till en glasmästare?
Hoppas där är någon som kan ge mig svar på dessa funderingar.
MVH
Svante
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Kan du inte få bärighetsdata från tillverkaren där du köpt glaset?
Hej norrbottenstorpet.
Jag har fått glasskivorna av min farbror, dom hade blivit över från någon rulltrappskonstruktion han varit inblandad i och då varit tänkta som stående räcken. Han vet inte hur mycket dom klarar monterade som jag tänkt (även om han bestämt hävdar att dom lätt håller att gå på om man kör på tryckavlastning i mitten så det bara blir 2st 500x500x5mm ytor som belastas. Han hävdar att det då räcker med en skiva, men det skulle kännas tryggare med två ihoplimmade på något snyggt sätt.
Jag tror helt enkelt att jag kör på det. Så är det någon som vet hur man kan limma ihop två skivor av härdat glas på ett snyggt sätt? Silicon eller något annat?
MVH
Svante
Jag har fått glasskivorna av min farbror, dom hade blivit över från någon rulltrappskonstruktion han varit inblandad i och då varit tänkta som stående räcken. Han vet inte hur mycket dom klarar monterade som jag tänkt (även om han bestämt hävdar att dom lätt håller att gå på om man kör på tryckavlastning i mitten så det bara blir 2st 500x500x5mm ytor som belastas. Han hävdar att det då räcker med en skiva, men det skulle kännas tryggare med två ihoplimmade på något snyggt sätt.
Jag tror helt enkelt att jag kör på det. Så är det någon som vet hur man kan limma ihop två skivor av härdat glas på ett snyggt sätt? Silicon eller något annat?
MVH
Svante
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Hej Svante! Gammal tråd detta, men har du bild på hur det blev? Vi tänkte göra likadant nämligen
.
Hej MiaPia.
Hela altanbygget blev förskjutet ett år så jag håller faktiskt på med det just nu. Jag räknar med att vara klar om ett par - tre veckor. Jag kan lägga upp en bild på resultatet med glasskivorna när det är klart.
MVH
Svante
Hela altanbygget blev förskjutet ett år så jag håller faktiskt på med det just nu. Jag räknar med att vara klar om ett par - tre veckor. Jag kan lägga upp en bild på resultatet med glasskivorna när det är klart.
MVH
Svante
Hej Svante.
Kunde inte låta bli att göra ett inlägg i denna gamla tråd!
Jag har en del erfarenhet när det gäller hållfasthet på en härdglaskiva(or), man ska inte kantstöta skiva då går de sönder direkt, annars kan man köra höra över dem med 1,5 tons motviktstruck utan de går isönder.
Du lovade lägga upp en bild har du någon sådan?
Kunde inte låta bli att göra ett inlägg i denna gamla tråd!
Jag har en del erfarenhet när det gäller hållfasthet på en härdglaskiva(or), man ska inte kantstöta skiva då går de sönder direkt, annars kan man köra höra över dem med 1,5 tons motviktstruck utan de går isönder.
Du lovade lägga upp en bild har du någon sådan?
Hej Svante,S S-Man skrev:
Hur gick det med glasskivorna? Höll det? Vi har funderingar på att göra något liknande.
Mvh
Carl
Nej, det räcker inte om du ska göra rätt. Härdat glas går ”helt” sönder till granulat vid brott vilket innebär att man ramlar genom. Laminerat skall det vara , gärna värmeförstärkt. Skulle tippa på att 8+8mm laminerat är säkert nog. Om du ändå envisas med det glaset skulle jag sätta upp något typ av nät/hönsnät/galler bakom så man inte åker genom när det går sönder.
Med vänlig hälsning, fremax
Med vänlig hälsning, fremax
Hej! Tråden är gammal, men detta kanske kan hjälpa er som funderar på liknande projekt. Jag har jobbat med glas i producentledet och enligt föreskrifter räcker inte 5mm härdat på den storleken. Tjockleken dimensioneras efter nyttolast, storlek på ytan och fallhöjd. Härdat glas är mycket böjligt och tåligt men otroligt ömtåligt på kanter som en föregående talare skrivit (några år bakåt) Är fallhöjden liten och ingen risk för personskador föreligger kan du använda 10mm härdat på den ytan. Lamell (eller som en del säger, 2 st ihoplimmade glas) ger inte mer styrka än det ena glasets tjocklek ger. Det hjälper alltså inte att limma ihop 2st 4mm för att få 8mm hållfasthet. Ihoplimning används främst om fallhöjden gör att man riskerar att skadas om man trillar igenom och skyddar från att glasbitar trillar ner och skadar någon annan. I dessa fall behöver man använda speciallamell (0.76 mm PVB-folie som ligger mellan glasen) samt härda båda. Tjocklek beroende på nyttolast. Om ni behöver rådgivning så fråga en glasmästare som i sin tur kan rådfråga MTK (materialtekniska kommittén) om denne inte vet själv. En sak är dock säker, det är att det alltid blir dyrt … ;D
Klicka här för att svara