2 577 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
1-sidig spaljé, hur stabil blir den?
Tänkte bygga en spaljé, ca 4 meter lång och 160 cm högt.
Den kommer bli 1-sidig utan förankring i vägg.
Misstänker att det riskerar att bli lite instabilt eller att den lätt hamnar i nån harmonisk svängning (som i sin tur kanske gör hålet i marken större och större). Bör jag för den sakens skull gjuta plintar istället för att slå ner jordankare eller räcker det med jordankare?
Jag tror i båda fallen att ett diagonalt stag ner till ett jordankare kommer krävas.
Har någon en 1-sidig spaljé och kan ge lite input?
Den kommer bli 1-sidig utan förankring i vägg.
Misstänker att det riskerar att bli lite instabilt eller att den lätt hamnar i nån harmonisk svängning (som i sin tur kanske gör hålet i marken större och större). Bör jag för den sakens skull gjuta plintar istället för att slå ner jordankare eller räcker det med jordankare?
Jag tror i båda fallen att ett diagonalt stag ner till ett jordankare kommer krävas.
Har någon en 1-sidig spaljé och kan ge lite input?
Min erfarenhet av jordspjut är att det inte kommer räcka i ditt fall.
Kommer förmodligen krävas grävning. En kanske självklar aspekt som påverkar också är hur tät spaljen blir, ju tätare desto mer vindfång...
Kommer förmodligen krävas grävning. En kanske självklar aspekt som påverkar också är hur tät spaljen blir, ju tätare desto mer vindfång...
En spaljé brukar ju inte vara så tät eller bära så mycket vikt själv.. det är sällan de ”tar vind” som en mer tätt plank kan göra..
Vad är planen med spaljén? Ska det växa/klättra något permanent där? Tungt? Vissa växter stadgar upp den med tid oxå..
Vad är planen med spaljén? Ska det växa/klättra något permanent där? Tungt? Vissa växter stadgar upp den med tid oxå..
Gjort två spaljéer med jordspjut, de var 50% tät på varje sida. Den ena var ca 2m lång och ungefär 180 hög, fäst i husvägg på ena sidan. Hålet vid jordspjutet vidgade sig med tiden.
Det som TS beskriver tror jag inte kommer hålla i längden.
Det som TS beskriver tror jag inte kommer hålla i längden.
Tack för svaren.
Den ska vara 50% tät på ena sidan, dvs halvt genomsläpplig.
Några växter kommer inte klättra på den, tanken är att den ska rama in uteplatsen lite mer.
Men då tror jag att jag kör på att gjuta fundament samt ett stag i vinkel. Kanske får gjuta fundamentet även till staget, det är ju den det lär rycka i mest...
Sen får det hålla så länge det håller.
Den ska vara 50% tät på ena sidan, dvs halvt genomsläpplig.
Några växter kommer inte klättra på den, tanken är att den ska rama in uteplatsen lite mer.
Men då tror jag att jag kör på att gjuta fundament samt ett stag i vinkel. Kanske får gjuta fundamentet även till staget, det är ju den det lär rycka i mest...
Sen får det hålla så länge det håller.
Klicka här för att svara