Hej,
Har en tvivelaktig konstruktion på uterummet, där hängrännan ligger inne i rummet.
Ordentligt tätat mot villatak och uterumstak så att vattnet ej går in i uterummet.
Men det bildas då och då mycket kondens under hängrännan, som sen droppar ner i uterummet.
Kan man få bort detta t.ex. genom lite isolering på hängrännan, inne i uterummet?
Finns det i så fall lämplig isolering för detta?

Konstruktion.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takränna smallpic.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Udda konstruktion, vad skulle syftet att behålla hängrännan där vara?

Skulle det kunna fungera med någon form av rörskål som klyvs på hälften (längs med) och limmas på?

Ja udda och felaktig konstruktion skulle jag vilja säga... Har tyvärr ingen lösning på ditt problem.

Testa armaflex cellgummiplattor. Tror de är självhäftande och egentligen avsedda som rörisolering

Sätt en plåt under takpannorna som går ut över uterumstaket och ta bort hängrännan är mitt förslag.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Sätt en plåt under takpannorna som går ut över uterumstaket och ta bort hängrännan är mitt förslag.
Hjälper det mot kondensen :screwy: Blir det inte kondens på den plåten med?

Jo men den är lättare att åtgärda än en rund hängränna.

MB77 skrev:
Hjälper det mot kondensen :screwy: Blir det inte kondens på den plåten med?
Jo, men den kondensen droppar inte ner, utan följer den platta plåten ut på taket. Inga droppar alltså.

Varför blir det inte kondens under plasttaket?

charta77 skrev:
Varför blir det inte kondens under plasttaket?
Det är isolerat.

MB77 skrev:
Det är isolerat.
Är det? Det såg inte jag.

Det är inte isolerat med isolering, detär ett isolertak i kanalplast. Det kan bli kondens på dem också, men inte i samma grad, och eftersom det är slätt rinner dessutom eventuellt kondens längsmed taket istälelt för att droppa ner som det måste göra på en hängränna.

charta77 skrev:
Är det? Det såg inte jag.
På bilden så ser man att det är kanalplast, även den tunnaste kanalplasten har en isolerande funktion.

Anna_H skrev:
Det är inte isolerat med isolering, detär ett isolertak i kanalplast. Det kan bli kondens på dem också, men inte i samma grad, och eftersom det är slätt rinner dessutom eventuellt kondens längsmed taket istälelt för att droppa ner som det måste göra på en hängränna.
Då är det bättre att använda samma plasttak i samma funktion som plåten var tänkt att göra?

MB77 skrev:
På bilden så ser man att det är kanalplast, även den tunnaste kanalplasten har en isolerande funktion.
Det blir ju samma svar som nyss, men använder man samma sort så slipper man åtgärda ev kondens på en plåt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.