1 198 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Altantak
Hejsan behöver lite råd, det är så att jag vill byta mitt altantak till et med klarplast. Mitt problem är att jag skulle behöva gå på taket för att skruva sista plattan. Undrar om man kan gå på taket? Tänkar att jag köper nån markskiva frigolit för att utjämna vikten. Vad tror ni?
Nästa sak jag har funderat på är att fälla in ströläkten i reglarna för ett snyggare ett snyggare utförande bra eller dåligt?
Med vänliga hälsningar
Bengt
Nästa sak jag har funderat på är att fälla in ströläkten i reglarna för ett snyggare ett snyggare utförande bra eller dåligt?
Med vänliga hälsningar
Bengt
När vi gick på altantaket i kanalplast så byggde vi ett litet steg som vi la på taket. Två reglar lades längsgående med takets fall, tjocklek lika som kanalplastens bredd. De lades i kanalplastens fack som låg mot takregel, så att lasten fördes över till takreglarna och inte togs upp av plasten. Därefter la vi två 45x170 som blivit över från annat projekt som ”sittplats”. Fungerade hjälpligt för den lilla manöver vi behövde göra. Hoppa förklaringen är förståelig utan bilder (dock lite avhängigt av hur just dina takreglar och kanalplast ser ut).
Ströläkten (åsarna) är infällda på vårt. Takreglarna är 45x140.
Redigerat:
årK kniv skrev:När vi gick på altantaket i kanalplast så byggde vi ett litet steg som vi la på taket. Två reglar lades längsgående med takets fall, tjocklek lika som kanalplastens bredd. De lades i kanalplastens fack som låg mot takregel, så att lasten fördes över till takreglarna och inte togs upp av plasten. Därefter la vi två 45x170 som blivit över från annat projekt som ”sittplats”. Fungerade hjälpligt för den lilla manöver vi behövde göra. Hoppa förklaringen är förståelig utan bilder (dock lite avhängigt av hur just dina takreglar och kanalplast ser ut).
K kniv skrev:När vi gick på altantaket i kanalplast så byggde vi ett litet steg som vi la på taket. Två reglar lades längsgående med takets fall, tjocklek lika som kanalplastens bredd. De lades i kanalplastens fack som låg mot takregel, så att lasten fördes över till takreglarna och inte togs upp av plasten. Därefter la vi två 45x170 som blivit över från annat projekt som ”sittplats”. Fungerade hjälpligt för den lilla manöver vi behövde göra. Hoppa förklaringen är förståelig utan bilder (dock lite avhängigt av hur just dina takreglar och kanalplast ser ut).
Jag förstår ungefär hur du menar men mitt problem är att taket slutar mot ett plank/vindskydd på andra sidan har jag en granne, så jag kan inte komma åt från det hållet om jag inte skall gå in till grannen för att skruva sista skivan.K kniv skrev:När vi gick på altantaket i kanalplast så byggde vi ett litet steg som vi la på taket. Två reglar lades längsgående med takets fall, tjocklek lika som kanalplastens bredd. De lades i kanalplastens fack som låg mot takregel, så att lasten fördes över till takreglarna och inte togs upp av plasten. Därefter la vi två 45x170 som blivit över från annat projekt som ”sittplats”. Fungerade hjälpligt för den lilla manöver vi behövde göra. Hoppa förklaringen är förståelig utan bilder (dock lite avhängigt av hur just dina takreglar och kanalplast ser ut).
Klicka här för att svara