9 681 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Kondens under hängränna i uterummet
Hej,
Löste det inte. Fick problem med läckage tak innan jag kom till skott, och fick inget bra tips någonstans.
Men förra sommaren bytte jag (efter en del lappande och lagande) kanalplasten och hängrännan som det handlar om här.
Så nu är det ordentligt tätt, fast kondens kommer som tidigare.
Vänner fick sin ränna inbyggd med isolering underifrån i nybyggt uterum med samma lösning på hängränna som vi. Dom har inga problem (eller så ruttnar det inifrån i inbyggnaden).
Jag tror att isolering kan hjälpa. Vad tror Du?
MVH
Löste det inte. Fick problem med läckage tak innan jag kom till skott, och fick inget bra tips någonstans.
Men förra sommaren bytte jag (efter en del lappande och lagande) kanalplasten och hängrännan som det handlar om här.
Vänner fick sin ränna inbyggd med isolering underifrån i nybyggt uterum med samma lösning på hängränna som vi. Dom har inga problem (eller så ruttnar det inifrån i inbyggnaden).
MVH
Hängrännan är tätad mot yttertaket (under takpannor men över takpappen), och mot kanalplasten.
Uterummet är utanför husets och takets isolering, så själva huset är isolerat mot uterummet..
Uterummet är "Sommarisolerat", dvs ingen isolering och enkelglas.
Uterummet är utanför husets och takets isolering, så själva huset är isolerat mot uterummet..
Uterummet är "Sommarisolerat", dvs ingen isolering och enkelglas.
Ok, ja isolering kan ju hjälpa mot kondensering.
MVH[/QUOTE]
MVH[/QUOTE]
Ja den risken finns. Uterummet är i söderläge, så solen kan värma upp luften i uterummet och ta sig in under takfoten. Visserligen är uterummet oisolerat, men det kanske räcker för att kondens kan ske på vinden.
Problemet med den där konstruktionen är att värme går upp på vinden.
Har ni tätat även där ??[/QUOTE]
Problemet med den där konstruktionen är att värme går upp på vinden.
Har ni tätat även där ??[/QUOTE]
Det kanske är bättre att låta hängrännan vara oisolerad, så att luften kyls något, om den fortsätter upp på vinden.
Ett annat alternativ är ju att täta vid takfoten upp till vinden, men den risken att ventilation på vinden blir nedsatt.
Ett annat alternativ är ju att täta vid takfoten upp till vinden, men den risken att ventilation på vinden blir nedsatt.
Klicka här för att svara