Håller på att bygga altan och mellan altan och gräsmattan kommer jag först gjuta en betongfot till strax under altanens nivå och därefter lägga mursten. Betongmuren kommer alltså inte synas när allt är klart utan målet är att få en stabil yta att lägga muren på och även hålla tillbaks trycket från jorden som är ca 55 cm ovanför altannivå. Jag kommer använda reglarna som stöd för gjutformen men förstärker givetvis där det behövs.
Jag läst på mycket inför själva gjutningen men känner mig ganska förvirrad både när det gäller receptet på betongen samt hur mycket jag behöver armera. Min plan ser ut enligt följande:
-Armering med 10mm järn ner i berget ca 60cm mellan varje borrhål samt ca 3 st längsgående armeringsjärn i triangelform.
-Form utav OSB vilandes mot reglarna med en liten klots emellan så jag får loss formen sen, ca 2cm mellan altanreglar och mur.
-Dränering med plaströr så vattnet kan ledas igenom muren, ca 2 meter mellanrum.
-Ca 0,7 kubik får jag det till så jag blandar med tombola, 1 del cement, 2 delar grus 0-16.
Muren kommer vara ca 20 cm bred och mellan 10-30cm hög beroende på underlaget.
Räcker det med armeringen eller är det för lite? Får det till 12 st 25kg säckar och ca 720 kg grus, låter det rimligt?