Byggahus.se

Fiskben på balkong

1. K
    Medlem · 86 inlägg
    Det hade säkert varit en bra idé att lägga en tråd här innan jag satte igång, men då hade jag säkert fått varnande finger från att använda 16mm tunn trall, eller goda idéer om att skruva dolt, eller fälla in en kompassros eller något annat kul så det hade blivit ett projekt i skissande och planerande, och sommaren hade fått passera utan att det hade blivit någon faktiskt trall.
    Så, jag skissade upp lite snabbt i datorn vad jag var ute efter för att kunna göra ett överslag om hur mycket virke jag behövde

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skiss.JPG

Sedan var det bara att ta lastbilen till virkeshallen och fylla upp, och sedan skrida till verket

last.jpeg

trall.jpeg

IMG_5898.jpg

2. A
    Medlem · 43 inlägg

Akronym

Medlem
    Riktigt snyggt! Både bilen och trallen

3. sir_erken
    Medlem · Stockholm · 555 inlägg

sir_erken

Medlem
    Snyggt!!

• Laddar…
  4. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Kungälv · 397 inlägg

Henrik.woll

Elektroniktokig
    Snyggt :D

• Laddar…
  5. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 535 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Vi har en balkong som vi behöver förbättra med nytt golv. Och inte riktigt vetat vad jag ska göra! Tack för idén :D

• Laddar…
  6. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 809 inlägg

ToRy

Medlem
    Snyggt balkonggolv! (y) Och plus i kanten för användandet av en 944 för transporten! :rofl:

7. MrJay
    Medlem · 472 inlägg

MrJay

Medlem
    Ja, det blev ju snyggt men jag tycker tråden saknar det viktigaste, dvs. beskrivning och genomgång av själva byggprocessen. Med tanke på hur tätt plankbitarna sitter ihop tror jag att du kan få problem när plankbitarna expanderar pga. temperaturförändringar.

• Laddar…
  8. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 244 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Man blir ju bra sugen på att lägga fiskbensmönster på altanen.

• Laddar…
  9. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 388 inlägg

MathiasS

Medlem
    Jag tycker att bil-bilden borde censureras bort. Blir proxykränkt å bilens vägnar av blotta tanken på byggvaror inuti en personbil.

10. RompisKompis
    Renoveringsnovis · Mälaröarna · 79 inlägg

RompisKompis

Renoveringsnovis
    Nej nu kör hantverkarna med Porsche som servicebil. (y)

11. M
    Medlem · 1 471 inlägg
    Åh, en 944:a. De ser man inte så ofta nuförtiden. Sen var trallen riktigt snyggt gjort!! (y)

12. K
    Medlem · 86 inlägg
    Så särkilt mycket bilder finns inte från processen, men har 22x145 i botten och 16x70 som trall. Har bara 50mm upp till balkongdörren så behövde hålla ner dimensionerna så gott jag kunde.
    Övervägde att lägga med springa men av bekvämlighetsskäl tänkte jag att tiden får utvisa om det inte funkar. Trallen var verkligen plaskblöt när jag la den med (skvätte om den när jag drog i skruvarna) så tänkte att den kanske kan tänka sig att krympa lite med.
    279B8932-425D-4704-8002-9D00A8059404.jpeg
    32535053-7122-4369-8480-DA7846534A4C.jpeg

13. K
    Medlem · 86 inlägg
    Alla har inte lyxen av att äga fler än en bil :p

14. T
    Husägare · värmlands län · 1 424 inlägg

tobbbias

Husägare
    Först!: Det blev görsnyggt!

Andra (förlåt för nu kommer jag låta lite negativ, och det är jag egentligen inte, utan jag vill bara fråga om du har lyft tanken och om du kanske till och med har en smart lösning som jag kan låna eftersom jag har lite samma problem)
    Hur länge har trallen legat? Hur tänker du med ändar som reser sig och blir lite vassa? Ditt bygge är föredömligt "stort" så det går ju att dra en golvslip över dem utan större mankemang. Men ofta när man bygger så vill man minimera antalet ändar eftersom de gärna reser sig och blir vassa när vädret fått antasta träet en stund.
    Än en gång förlåt för att låta negativ :( Resultatet och prestationen var supersnyggt!:ok:

• Laddar…
  15. K
    Medlem · 86 inlägg
    Absolut inte negativt utan fullt rimliga funderingar. Hade jag haft tålamodet för det, och ett bättre ställe att hålla till på utan att störa grannarna för mycket i onödan så hade jag nog plockat fram bandslipen med och dragit av alla ändar innan jag skruvade fast dom. En av fördelarna (förutom att det var smidigast i stunden) av att skruva uppifrån tänker jag är att om något sånt problem uppstår kan jag lossa just den biten/bitarna och ta hand om vassa hörn när dom uppstår.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.