C
Jag gjorde en egen stolpsko då jag inte hittade en tillräckligt bred. Det är färdigbockade vinklar så jag kunde tyvärr inte bestämma höjden men det räcker nog då stolpen vilar på en stor skruvhatt (sexkantsbult) och hålls fast i övrig kontruktion (pergola)

Hur långt ifrån ändträ måste jag förborra ett hål?
Funderar på om det duger att sätta en skruv 3 cm från ändträet och en ovanför precis som de ligger på bild fast totalt 4 skruvar på varje sida. Skulle det funka eller finns annan lösning när det gäller skruv eller är det katastrof?

Hemmagjord stolpsko med två stående skruvar på träyta och ett måttband visande höjden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Det känns oproportioneligt klent i relation till stolpens dimension, men det kanske inte är några större laster på denna?

Hur som helst handlar det inte bara om behovet att förborra - oavsett om du förborrar eller inte så riskerar du att änden spjälkas när det kommer sidokrafter på stolpen och hålen inte hamnar tillräckligt långt in. Men återigen kanske inte stolpen belastas på det sättet?

C
@cpalm Jag vet faktiskt inte. Jag har ingen erfarenhet men det är en stolpe 145x113 till en pergola. Dubbla 170-reglar på varje sida om stolpen högst upp som går ut från väggen till de två stolparna så jag tycker det bör vara stabilt. Jag kan ju kanske sätta en större skruv rakt igenom högre upp genom stolpskon fast då blir det endast en skruv per stolpe. Tänkte att 4 mindre på varje sida (8 på varje stolpe) skulle vara starkt.

Redigerat:
C
I USA har de liknande lösningar för breda stolpar. Kanske är det meningen att de små hålen bara ska stabilisera vid montage men jag har bara sett dem använda små skruvar. Stolparna står väl ganska stadigt av sig själv?

Montageprocess av trästolpar med stolpskor och förstärkningshålar, inkluderar borrning och skruvning.
Skapa konto

Ett alternativ är att sätta 3 skruvar i linje på varje sida högre upp på stolpskon. Vad tror ni om det jämfört med första förslaget?

Förslag:

1. 2 st skruvar 3 cm från ändträ och 2 skruvar högre upp. Totalt 4 st per sida.
2. 3 st skruvar i linje högre upp på stolpskon. Totalt 3 st per sida.
3. 1 st 8 mm eller 10 mm genomgående gängstång med mutter. Totalt 1 stång per stolpe.

Redigerat:
Sätt skruvarna som en romboid, inte som en rektangel och så långt från änden som du känner för.
Protte

C
@prototypen ok, då antar jag att det är för att minska sprickbildning som kanske uppstår lättare om man sätter dem i vertikal linje. Något jag inte har nämnt är att stolparna är 3 st reglar som satts ihop och stolpskon skruvas fast i kortsidorna på reglarna. Ändrar det förutsättningarna?

Då kanske det är bäst sätta en skruv i varje regel. 2 upptill i yttre reglar och 1 längre i mittersta regeln längre ned.
Om jag måste kan jag vrida på stolpskon så att den skruvas igenom de 3 reglarna från bredsidan men då blir stolpskorna vända mot mig vilket är fulare. Är det betydligt bättre kan det göras.

Tre träreglar sammansatta, markerade för att visa skruvpositioner vid montering av stolpsko.
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.