Altan & Uteplats
dalle: [citat] Det tror jag säkert. Allt annat än tryckt/vanlig furu/gran etc drar säkert fördel av detta, framför allt förborrningen. Men samtidigt är det ju inga vanliga träskruvar vi diskuterar, dessa har speciella spår som ska "ta hand" om försänkningen. Har dock aldrig skruvat trallskruv i t ex abachi eller teak så "I rest my case"!
Jonne71: Är det någon som vet hur man kommer över en segelduk till någorlunda vettiga pengar?
henrikoz: Kanon tack för alla svar, myrorna ska ha sitt de med ::) Plattorna kommer idag, och jag köper stenmjölet i eftermiddag, hittade bra pris hos Lastbilscentralen (bra=jämfört mot det ni tipsat om tidigare). Får se hur mycket det går åt...
Sungam99: Hej dalle! Tack för svaret! Ja det vore bra om man slapp sätta några stolpar under bärlinan. Detta för att det är lite dåligt att ställa stolparna på i botten och att jag slipper ta bort västkustsskivan där stolparna ska vara. Tack igen och Glad Påsk! Magnus
ppalm: kanske avlasta stolparna sedan såga av stolparna i berört område och sedan hissa upp altanen en decimeter och sedan smycka in passbitar i trykt virke vilka fíxeras med spikbeslag.
ppalm: [citat] Enl bygghandelns byggbeskrivning så går dett bra att ha en spännvidd på 3 m på en 145X45 cc 50 har jag då för mig. edit. hade fel det stod 240cm
antelund: Är ingen expert på stenläggning men jorden får du antingen ta med släp eller få bortkörd av någon åkerifirma. Grunden är viktig för ett bra resultat. Lägg inte plattorna direkt på befintlig mark, det blir en katastrof efter ett par år. Som man bäddar får man ligga. Dessutom tåler de inte större belsatning, typ bil. För tung belastning behöver du ca 20-40cm bärlager och sedan
antelund: Geoduk är det lämpligaste om du inte kan drännera regn och smältvatten MEN har du en brunn under en altan och om det finns utrymme i höjd mellan mark och regelverk kan du använda byggfolie som avrinningssystem till brunnen. Kräver förstås att brunnen sänks ner under marknivå en 5-10 cm och en del spadarbete med jorden för att skapa fall mot brunnen. Slitstyrkan spelar ingen större
MC_Hammer: så har man köpt ett hus igen(ja inte förrän 1:a Juli). hur som helst så skulle jag/vi behöva lite inspiration till våran blivande altan. har tittat runt lite här på bilderna, och det finns naturligtvis många fina/vackra altaner, men jag vill ha mera! Våran altan kommer vara cirka 4*8 meter. Vi har inte bestämt oss för vilket träslag ännu, men det lutar åt Lärk eller möjligtvis
chris47: Den är helt OK, men bered dig på att fibrer lossnar och ger en effekt av att det ligger pappersmassa på trät i några veckor tills det slits/regnar bort. Välj kärchers altantvätt och låt inte munstyckena vara placerade närmast trallen, så blir det bäst. /CC
Benny_o_Lina: Ok så sant så... Kollar mest av så att vi får våran "rätt" sen när vi själv ska snickra ihopa den.. Den kommer bli 4000 ut från vägg och och 6-7000 lång. Hade tänkt ha 3 plintrader på den plus bärlina i väggen. Formen blir inte riktigt raktangulär utan den kommer få "snea" hörn.
chris47: Olja inte. Det är helt onödigt. Såpa istället efter tvätt. /CC
mattiasp: Jag svarar mig själv i inlägget ovan: Å tjänstens vägnar var jag på Scanplastmässan i Gbg. Av en händelse fanns en utställare som tillverkade syntetiska trallbrädor. Inte Trex, tror jag, utan från en tillverkare i Karlskoga. Virket hade de egenskaper jag beskrev ovan. Dessutom var de tunga, fula som as (personlig åsikt) och firmans representant jämförde priset med ädelträ, typ
DND_RDB: Jag har en altan på 5*8 m i tryckimpregnerat virke lagt förra sommaren. Huset har ljust grå träfasad. Är det någon som har tips på pigmenterad trallolja (i grått). Kan man använda järnvitriol? Hittar inga bra bilder så om någon har det så bifoga gärna! //Målarsugen
dosinne: Hej, är det någon som testat denna produkt från JOTUN. Enligt återförsäljaren skall det bli riktigt bra. det skall även gå att använda direkt på nytryckt virke. tydligen finns det 7 olika kulörer. Vad tror ni? man bör ju normalt sett inte behandla tryckimpregnerat virke det första året. Trebitt Terrasslasyr är en speciallasyr med förlängd hållbarhet. Rekommenderas till
dalle: Ett par tips till ang bärlinan mot husgrunden. Den kan vara av mindre dimension än de övriga bärlinorna, eftersom de skruvas fast på ett flertal ställen och inte vilar på några få plintar. Har sett exempel med 45x95, men jag skulle ändå välja 45x145 (fegis...) :) En variant som jag själv använde var att ha en likadan bärlina som de andra men sedan spikade och limmade jag fast en
Decco: De flesta markisfirmor säljer färdigsydda tyger här i sthlm
rickricaro: Se andras erfarenheter här angående hur mycket dom kan skjuta över... http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted9/6#6
chris47: Jag kan rekommendera att lägga trallen i nivå med innergolvet. Jätteskönt att slippa nivåskillnaden. Man behöver inte vara orolig för fukt mot husväggen. Man målar ju fasaden ända ner innan man lägger trallen och sen lovar jag att det är den bäst skyddade träbiten på hela huset. Man ska inte lägga trallen kloss an mot fasadbrädan dock. Om du ska ha trall från husväggen och
chris47: Kontrollmät varje meter. Håller med om att det är bäst att lägga kloss an. Sök på forumet ang detta. Det finns säkert fler ahundra trådar som handlar om detta. /CC
chris47: Man kan göra detta på många olika sätt. Enklast tror jag är att plocka bort trallen och tillverka ett sluttande vattentätt tak mellan varje bjälkrad. Du monterar helt enkelt 45x45 reglar med sluttning ca 3cm/m. Skiva eller råspont emallen dessa och sen på med takpapp, som limmas upp mot bjälkarna. Jag har ingen bild, men du förstår nog. Tillbaks med trallen och dit med hängrännor
hobbyhammraren: ang kylan så tror jag att de inte ska va några problem, me tanke på att laminat e juh ett "dött" material å inte ska röra sig nämnvärt, hade vart mer orolig för de om man använt ett "riktigt" golv typ ek parkett som inte e baserad på ett dött material å därför rör sig väldigt mycket. Så du kan nog lägga in ett laminatgolv där utan å va orollig.. I sommras som va hade vi vid
dare: [citat] Eyeledsen verkar coola, var kan man köpa dessa och tillvilket pris?? /Dare
saturnus: Lämpligt att regla upp för ett nytt golv på garagetaket, om nu höjderna medger detta= höjd till befintlig dörr/golv i bostadsdelen. Det hör nog till ovanligheten att man tar ett par steg upp, för att komma till uterummet ;) börja med en 45 regel vid väggen och en 195 längst ut.
Robert_Maria: Vad sägs om att du gjuter ett fundament för en grill som du sedan murar ovanpå?
ppalm: Typ så jag menade men glömde skriva. plintarna en bit in och sedan sätter du 45*195 på plintarna sedan 45*145 rakt över bärlinorna. Alltså drar du in plintarna så bör bärlinorna följa med samt läggas under bjälklaget. om det är möjligt
Decco: Har ett inglasat uterum på vårat landställe som är ca 20kvm. Just nu ligger det klinkers på golvet som har spruckit i de flesta fogarna. Vill nu lägga något nytt golv som tål att det rör sig. Det ska samtidigt kännas mysigt att gå på, har som en liten soffgrupp och matgrupp i rummet + en öppen spis. Vill dessutom att det inte ska kosta en förmögenhet :) Ska dränera vårat hus som
Tobb: Just nu håller vi på att fundera på om vi ska bygga om balkongen till ett riktigt rum, värmeisolerat så man kan sitta där även på vintern, inglasat så dem passar med huset i övrigt, alltså helst inga stora blaffiga skjutfönster. Just nu är det ett gamalt träräcke runtom och den saknar tak, mot balkongen sitter det två fönster på vardera sida om dörren. Är man optimistisk att