Hej nybyggare!

Jag ska bygga till en 2-våningsaltan/balkong (2,5 x 8 m) på kortsidan på min trävilla. Vad behöver man för plintar när det kommer att bli tungt? Är det längre (djupare), bredare eller fler plintar?
Som en extra tyngd på konstruktionen tänkte jag förlänga ut hustaket över altanbalkongen oxå. Så det blir alltså en (eller 2 ?) extra takstol(ar) längst ut
Jag har alltså en 1½-plans villa, och nedre altanen kommer att ligga ca 1 m ovan mark (i golvhöjd på nedre plan) och balkongen kommer allså att vara i golvhöjd med övervåningen. Nedre altanen tänkte jag glasa in halva delen.
Just nu håller jag på att gräva plint för ett 75 m långt staket, men det blir ju 35 st, så dom köper jag färdiga på byggmax (500mm) ::)

Jag bor i Dalarna om nån funderar på frostfria djup..

/ Byggare bob

Som det är nu så vilar altanen på en mur av lecastenar. Men den kommer inte att räcka till för nya måttena. Marken framför huset består mest av sten och grus och är väl satt och packad eftersom det har använts som infart i årtionden.

Eftersom vi vill förlänga taket så måste vi bygga ihop altanen/balkongen med huset. Eller? Skulle det funka att fästa balkongen upptill med "snedsträvor" och låta altanen stå rörlig under?

Skickar med skiss på huset som det ser ut idag och hur vi vill att det ska se ut (om det nu är möjligt.)

Klicka på länken för att se den mer högupplöst.

http://www.minzon.com/huside.pdf

/Byggarebob

• huside.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybörjare (och oförståndiga) som vi är har vi massor av idéer som kanske inte går att genomföra.  ::)

Vårt hus är sen 30-talet och marken är ganska väl använd på båda kortsidorna som bilparkering (=har satt sig ganska bra hoppas vi).

Hur skulle det funka med att mura upp en mur av lecastenar med isolering under hela altanen, till samma höjd som grunden för huset, och sedan bygga ovanpå den?  :o

För det ska väl inte vara omöjligt att bygga ut ett gammalt hus (där utbyggnaden är förankrad i huset) fast man bor norr om dalälven?  :-/

Hoppas någon har något tips!  :)

Hej Byggaren!
Och tack för alla kloka idéer och förslag! ;D
Vi hade inte tänkt att isolera under hela utbyggnaden, vi tänkte att isoleringen skulle behövas under ramen av lecasten... :o :-[

"Sula" är det en ram och inte en hel platta under tillbyggnaden? Och ska den i så fall vara i en rektangel (även längs med kortsidan på huset) eller är den tre sidor?

Om den är en ram, har det någon betydelse ifall vi gräver upp innanför den så vi får en lite större "jordkällare". Det finns en "jordkällare" där nu som är lika stor som befintlig altangrund. Eller är det bättre att jorden är orörd och packad runt sulan kanske?

Bifogar bild.

:)

• husbild.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.