2 904 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
underarbete drädäck
Goddag, har letat runt på forumet men inte riktigt hittat rätt svar, har en fundering kring markduk under trädäck. Vi ska bygga ett enkelt trädäck på kanske 15-17kvm, underlaget är ett tjockt lager singel, sen ska plattor läggas under reglarna. Tidigare ägare skulle bygga ut huset i ett L runt ena hörnet och det var urgrävt för att gjuta platta, men det blev inte av och hålet fylldes igen med grus och sen ett djupt lager med singel.
så det jag undrar är om singlet behöver packas trots att det legat på plats i ca 7 år? Sen läser vi hela tiden att det ska vara duk under gruset/singel, men behövs det verkligen när lagret med singel/grus säkert är >40cm djupt och inget ogräs har växt upp där på dessa år?
så det jag undrar är om singlet behöver packas trots att det legat på plats i ca 7 år? Sen läser vi hela tiden att det ska vara duk under gruset/singel, men behövs det verkligen när lagret med singel/grus säkert är >40cm djupt och inget ogräs har växt upp där på dessa år?
Den främst orsaken till att man har duk är inte att förhindra växtlighet utan att förhindra gruset att sakta försvinna ned i marken. Duken kan i viss mån begränsa rot-tillväxt men mycket sprids via frön och där spelar duk ingen roll. Personligen ser jag ingen orsak till duk under en altan, en annan sak om ni anlade en grusplan/gångväg eller liknande.playman skrev:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Det växer extremt sällan upp något under ett trädäck. Växterna behöver ljus. Duk onödig.
Jag resonerade så här. En duk kostar under 1000 Sek, så det bli en liten summa på en stor altan, så varför chansa. Känns aldrig bra när man byggt klart att gå och fundera var dag att man skulle lagt duk ändå...
Min första altan jag byggde (har byggt tre nu) i sommarstugan har dock ingen duk, och ingen växtlighet heller. Så vet ej om det har någon reell betydelse.
Min första altan jag byggde (har byggt tre nu) i sommarstugan har dock ingen duk, och ingen växtlighet heller. Så vet ej om det har någon reell betydelse.
Jag personligen tycker det är en rätt billig försäkring mot ogräs igenom däcken. Det beror alldeles på hur du tänker resten och omgivningen ser ut
- Glest mellan trallen
- Öppna sidor så solen kommer in eller stängda sidor
- Är det gräs där idag eller ogräs, grus etc
Personligen hade jag rätt fuktigt under så jag dränerade, la markduk + ett lager 16-32 på duken.
- Glest mellan trallen
- Öppna sidor så solen kommer in eller stängda sidor
- Är det gräs där idag eller ogräs, grus etc
Personligen hade jag rätt fuktigt under så jag dränerade, la markduk + ett lager 16-32 på duken.
ingen fara för ogräs, som jag skrev är där ett lager på säkert 50cm grus och singel. egentligen är stabiliteten på underlaget en viktigare fråga. men har känt efter lite nu, stampat fast betongplattor, det ska nog gå bra till slut. dags att köpa reglar o trall
Klicka här för att svara