4 368 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Hur fäster jag takbjälkarna i väggen?
Medlem
· Västmanland
· 108 inlägg
Har ett problem, har tänkt bygga ett altantak över den nybyggda altanendäcket, men stött på patrull om jag säger så...
Hade tänkt att fästa en 45*145 regel med frallor in i reglarna på väggen, som jag sen skulle montera balkskorna och takbjälkarna på, men då till själva problemet. När man sen tittar på lutningen av takbjälkarna så kommer det främre hammarbandet att hamna mitt i synfältet när man står inne och tittar ut genom fönstret, och man vill inte titta in i en träbalk eller huka sig för att de ut.
Kan inte höja den bakre bärlinan så mycket mera då altantaket tar i takfoten på huset.
Ett annat alternativ var att fästa takbjälkarna direkt på dom befintliga takstols tassarna, men då är det så att takstolarna på huset är på cc1350 och då bör jag väl ha någon kraftigare läkt på takbjälkarna, då blir det inte så mycket mera av tassarna att fästa takbjälkarna i.
Ytligare ett alternativ var att försöka fästa en bärlina på plasken på dom befintliga takstolstassarna med frallor, men då kom också problem, räknar jag ner från hänrännan så kommer då bärlinan att hänga ner 50mm under tassarna och det ser inte okey ut. plus att tassarna är kapade rakt, dom lutar alltså.
Någon som har nåra tips på hur man smidigast kan lösa infästningen av altantaket mot väggen på huset. Har själv kört fast...:S
//mvh
Hade tänkt att fästa en 45*145 regel med frallor in i reglarna på väggen, som jag sen skulle montera balkskorna och takbjälkarna på, men då till själva problemet. När man sen tittar på lutningen av takbjälkarna så kommer det främre hammarbandet att hamna mitt i synfältet när man står inne och tittar ut genom fönstret, och man vill inte titta in i en träbalk eller huka sig för att de ut.
Kan inte höja den bakre bärlinan så mycket mera då altantaket tar i takfoten på huset.
Ett annat alternativ var att fästa takbjälkarna direkt på dom befintliga takstols tassarna, men då är det så att takstolarna på huset är på cc1350 och då bör jag väl ha någon kraftigare läkt på takbjälkarna, då blir det inte så mycket mera av tassarna att fästa takbjälkarna i.
Ytligare ett alternativ var att försöka fästa en bärlina på plasken på dom befintliga takstolstassarna med frallor, men då kom också problem, räknar jag ner från hänrännan så kommer då bärlinan att hänga ner 50mm under tassarna och det ser inte okey ut. plus att tassarna är kapade rakt, dom lutar alltså.
Någon som har nåra tips på hur man smidigast kan lösa infästningen av altantaket mot väggen på huset. Har själv kört fast...:S
//mvh
GladaSnickaren skrev:
Vet hur det är löst på våran sommarstuga som farsan byggde...
Terassens takbjälkar las som en förlängning av husets takstolar. Urgröpta så att hängrännan passades in. Övergången förstärkt med järnbbeslag på undersidan.
Mellan terassens takbjälkar är mindre grova kortlingar slagna i liv med överkanten av bjälkarna. Detta har hållit sig bra i drygt 30 år så helt fel är det väl inte. Dessutom är rutmönstret lite trevligt att se på underifrån
Vet inte cc, men minst en meter.
En alternativlösning som kanske inte fungerar på grund av någon orsak som man inte ser när man inte är där är.GladaSnickaren skrev:
Jacka ur 50/50 från bärlinan och takstolarna kanske kan vara en lösning?
Även att skippa främre hammarbandet sätt stolpen i liv med takstolarna, sträva dessa och lägg råspont innan du tar bort strävorna?
Ja, en fundering som du kanske kan spinna vidare på.
Medlem
· Västmanland
· 108 inlägg
Tack för era synpunkter och ide'er, får ta mig en funderare...
//MVH
//MVH
Klicka här för att svara