Altan & Uteplats
Anna_H: [citat] Ja, börjar man olja in golven (något som ju rekommenderas för hållbarhetens skull) så blir de snabbt svarta, oljan suger åt sig smuts, kanske är det alger också. Ser det häromkring, alla ambitiösa grannar skurar sina svarta golv och oljar dem ett par gånger om året. Vi gör inget alls och har ljusa fina golv. Otur med strecken, jag förstår precis hus störande de är.
Califali: Jag tänkte lägga trall på en farstu-bro, men jag vill inte bara lägga trallen rakt upp och ner, utan jag vill gärna överarbeta det hela lite med något avancerat mönster.... eller, iallafall ett snyggt mönster. Det här är det bästa jag kan komma på, lite halvtrist ändå . [bild] Jag vill ha inspiration, se olika mönster. Har ni några bilder att visa mig? Det behöver inte vara just
maaats: Har börjat planera ett trädäck till sommaren utanför en relax som håller på att färdigställas. Däcket kommer vara ca 2,4 m brett (ut från husvägg) med vinklad anslutning runt husknuten till ett befintligt trädäck. Fram till vinkeln blir längden ca 5m. Tanken är att bygga och regla på markplattor. Antingen en flytande eller om det går efter renoveringen fästa bärlina i husvägg.
barajag: [citat] Enligt bilden ovan så får jag tanken att du ska bygga ut en lös yttervägg, två pelare och den sista fast i befintlig vägg. Kom bara ihåg att gjuta rejäla plintar på de fyra punkterna, fick en känsla av att du kanske på ritningen har avslutat pelarna och väggen på altanen.:rolleyes:
peegee4: Inledningsvis menar jag att ett hus bör ha samma look runt om så att säga. Mycket glas och spröjs på en veranda ser ännu bättre ut om man kan matcha i alla fall samma luft-/spröjsindelning på de andra fasaderna också. Med så mycket glas i dina dörr-/fönsterpartier hade jag dragit isär och spridit på härligheten. På dina bilder tycker jag att det ser något hopklämt ut. Finns
barajag: [citat] :) Försökte vara innovativ för en gång skull.:)
MickeD: Här finns precis allt du behöver vetam om du inte redan upptäckt det :-) http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/
MikaelJohansson: Tack för alla svar, har skaffat en p6 för 600kr fulladdad kändes helt ok! :9
Missionären: Efter en koll förra helgen märkte vi att våran altan har sjunkit ca 5cm på ett ställe (ett gjutrör) Altanen är byggd av en firma förra sensommaren. Har man som regel garanti mot detta?? Vill bara kolla innan ja ringer honom.
PeterJosefin: Hej ! Virket är följande: Bärlina fasad = 45x195 Bärlina stolpar = 2st ihopspikade 45x220 (90x220) Stolpar = 95x95 Reglar = 45x195 Spännvidd = 3,5m Avstånd stolpar = 2,1m Tycker nog att konstruktionen känns gedigen och har inte upplevt att den svajjar efter satt tvärslå mellan stolparna, den överlevde en Midsommar med fullt ös samt denna vinter med minst 1m snö på. Sen så är det
Ingvald: Om man vid altanbygge kommer att ha tryckt trä med ändträt i betong får man säkert med tiden problem med röta. Men hur länge tar det? 5-10-15 år?
Camilla Li: Hos oss är det också nästan full exponering av vår altan mot grannarna, men det stör inte oss så värst mycket då vi låter grannarna vara och de låter oss vara. Det som i alla fall känns skönt för oss är att altanen inte syns så mycket från gatan där många promenerar förbi. De kan se kanterna av altanen. Ni kan alltid fixa insynsskydd mot grannarna, det finns en mängd olika
mvs: Hej, Vi vill bygga ett trädäck som delvis vilar på mark och som delvis vilar på trästolpar fästa i betonggjutna stolpskor (se bifogade bilder). Är det någon på detta forum som har erfarenhet av detta och vad är speciellt viktigt att tänka på? Känner ni till någon gör-det-själv guide att hämta hem via Internet? Mvh
Buster1: Här måste det väl vara på sin plats att bifoga en bild. Annars är det nog ganska svårt att svara på hur man skall gå till väga...
Linkan5: Hej Jag är på G att bytta en liknande altanlösning, men jag vet inte hur jag ska få till taket! Är du klar och kan lägga upp lite bilder hur det blev? Eller om du kan maila mig lite bilder direkt? Vad jag är intresserad av är hur du fick fast taket och hur du fick en bra lutning utan att skymma några fönster. Mvh Micke
skövde: Partierna sitter fortfarande monterade på en altan och vi har "provdragit" i dörrar och fönster och det är ok :-) Jag tror jag ska övertala gubben att vi slår till, det är han som är skeptisk...men jag åker hellre på semester för pengarna vi sparar, ha ha!
tessielou: Hej Har slipat och strukit grundolja på en soffbord i björk. Bordet blev alldeles klibbigt, hur torkar jag av den överblivna oljan på bästa sätt? Eller kan jag låta det klibbiga vara kvar och grundmåla?:S
NiBaBaD: Jag tror jag vet svaret men jag kollar ändå. Jag har ett avloppsrör (gammalt stuprör) som inte används längre. Det är kopplat till ett "underjordiskt" vatten avledningssystem som troligen går ut i kommunen i gatan. Gissar att det är big No-No att koppla ett sommarkök till denna ledning? Även om man filtrerar bort potatisskal och korvskinn. N
cogo: Tack så mycket för alla svar. Ska försöka få hit en snickare som kan ge ett pris, men måste nog börja med en ritning på hur allt ska se ut, just nu är den endast i huvudet. Men med en snickare kanske det går att få klart på några veckor då. Det skulle ju vara bra så att vi har någonstans att gå ut.
barajag: [citat] Aha.:) Fast jag såg den idag, så den gäller för mig i dag.:wow:
barajag: It`s in the eye of the beholder.:) Sätt stolparna där de måste vara, dra ett färggrant snöre och titta på avstånd hur det ser ut. Sen löser det sig nog när du får en bild i huvudet.
barajag: Det är ju ingen fara att det händer något, lite mer sättning kanske än annars. Men skruvar du dit en limmad kort bit på insidan lodrät under bärlinan så får du ( nästan) samma princip som att de hade legat uppe på.:)
barajag: Skulle jag ha ditt "problem" skulle jag köpa 4, 5 lådor öl lite mat och ringa några törstiga polare som tillsammans med mig grävde upp allt för hand, sedan beställa ett lass med singel. 15kbm (kostnad runt 3000kr) Summa 4500kr, och en dj.. kul helg. Eller ringa någon med grävlastare. Skulle tippa på mellan fem och tio tusen, plus singel.
margare: Hej! VI har en mycket brant garageuppfart, det har från början varit en gjuten garageuppfart med gräsrand, men då underarbetet var obefintligt är det numera en leruppfart. Vi kommer antagligen om ett par år behöva göra om servisledningarna och då gräva där uppfaten är, så vi kan inte göra något för permanent. Samtidigt vill vi att det ska hålla för att köra upp och ner på, och
ByggareNick: Det var som sagt lite dålig info men jag gissar på att en domkraft gör susen. :P
orjanwestlund: Hej, Vi köpte från Inoxa.se (Gbg) förra året till en relativt stor balkong med trappa. Montering fixade vi själva och även om det var lite pillrigt sparade det många slantar. Inoxa kan jag rekommendera - personlig kontakt & bra service.
MickeD: Blev aldrig något tak förra året men nu i vår blir det av. Skulle precis till att beställa från SKBV men blev plötsligt osäker på vad som är längd och bredd på ett uterumstak. Längden måste väl ändå vara utsticket från fasaden och bredden längst med eller? Tack! //M
Mohha: Ska byta fasad till sommaren och planen är att tilläggsisolera med en västkustskiva utanpå den gamla fasaden. Det jag har funderat över är om det kan vara smart att bygga in en t ex 45x70 i underkant av fasadväggen för att i framtiden ha bra fäste för altanbygge. Bra eller dåligt??
Styrman: Man blir ju lite intresserad över kostnaden för detta bygge.