Hej,

Har en känsla av att vi får en tidig och fin sommar i år, så jag tänkte bygga en altan så tidigt som möjligt. Finns det någon anledning att inte börja redan nu? Snön har nästan smält bort på området där vi ska ha altanen, och vi har några plusgrader. Kan den "låga" temperaturen ställa till det med virket eller plintar?

Har svårt att se att det ska vara några problem, förutom att det kan bli jobbigt att gräva i tjälen.

Ser heller inga problem, men om du beställer virke så stapla om det när det kommer med lite fler mellanlägg så slipper du problemet med "vitmögel" som gärna dyker upp på tryckt virke som ligger buntat för länge.

Med det vill jag säga att det behöver inte dyka upp, men kan.:D

Skulle möjligtvis vara nga riktigt kalla nätter om du ska gjuta plint då?

misternils skrev:
Hej,

Har en känsla av att vi får en tidig och fin sommar i år, så jag tänkte bygga en altan så tidigt som möjligt. Finns det någon anledning att inte börja redan nu? Snön har nästan smält bort på området där vi ska ha altanen, och vi har några plusgrader. Kan den "låga" temperaturen ställa till det med virket eller plintar?
Som sagt, man ska inte gjuta under 5+, annars är det bara att köra på.
ps 5+ har jag hört att man inte ska gjuta, bekräfta eller dementera någon? ds

B
har gjutit i minus grader. det går men inget för någon som har bråttom.
då den måste få brinna på riktigt en gång innan det blir vikter på en sådan gjutning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.