Altan & Uteplats
Mikael K.: Någon med bra tips? Har en furugrupp som säkerligen är helt obehandlad de senaste 10 åren. Har stått i uterum hela tiden. (Vi ärvde av tidigare ägare.) Den är riktigt, riktigt torr och har spruckigt en del i träet. Håller på att slipa gruppen och det blir kanon :). Lägger typ 4 timmar på varje fåtölj :O. Hur ska vi behandla den när det är klart för bäst resultat/skydd? Den ska
playman: ingen fara för ogräs, som jag skrev är där ett lager på säkert 50cm grus och singel. egentligen är stabiliteten på underlaget en viktigare fråga. men har känt efter lite nu, stampat fast betongplattor, det ska nog gå bra till slut. dags att köpa reglar o trall
MikaelJohansson: Tackar, har nu byggt en 56 kvadrat stor altan med brädor från bauhaus, sorterade ut en hel del men det blev riktigt bra tillslut :)
Returia: Hur tror ni att det hade sett ut om man hade tagit vanliga tryckimpregnerade stolpar med diametern 95 och fräst till dem själv (alltså en person som kan fräsa spår) jämfört med att köpa ganska dyra redan frästa med en diameter på 130. Allt ska ju ändå målas. Två viktiga aspekter: 1. Hållbarheten 2. Utseendet - ser 95:orna för klena ut?
akhagen: Ja. Här blir det inget bestämt. Och efter ett besök hos grannen är numera även plintarna tillbaka på menyn ;-)
Wasa: Hej Vinkeln mäter du med till exempel en gradskiva men det känns lite väl noga. Dina skarvar kommer sannolikt krympa isär iaf efter en tid... Jag hade monterad de två brädorna provisoriskt och låtit de ligga omlott på längden. Sedan kan du göra märken i skärningspunkterna i överkant och underkant på bägge bräderna. Kapar du sen mellan dina märken så borde det bli bra nog till
jacobzon: Så enkelt, så bra! =) Så ska jag naturligtvis göra!
Tomas D: Tackar Apprentice! Imorgon blir det att åka till Bauhaus eller nåt och kolla upp det. Men vad sägs om jag skulle ta och fila ner några millimeter på gummibotten? [bild] [bild]
Johan L: Det verkar ju smidigare att lägga ut plattor, tror inte det blir jättesvårt att få dem i rätt höjd överallt. Kommer nog att fästa altanen i väggen på något sätt, men då har den ju möjlighet att röra lite på sig i ytterändarna. Ska göra detta så enkelt som möjligt hade jag tänkt. En ram till att börja med som ligger på plattor, efter det x antal reglar som blir i samma plan
Fidde_jkpg: I någon av hörnen skulle den minst breda dörren vara för att det ska gå att öppna maximalt.
Gallianoman: Hej! Jag har nu byggt ett trädäck med impregnerat virke på balkongen. För detta har jag använt mig av dimensionen 145x28, både till trallen och till reglar. Det är väldigt stabilt och ser rätt bra ut. Nu har frågan väckts om att jag har valt för stor dimension. Det finns en rad argument för det. * Tyngden * Räcket blir plötsligt 5,6 cm lägre. * Balkongdörren har ett bleck längst
svempur: Hej jag grävde ner nya plintar till bärande stolparna blev 3 stk men jag har betong pannor på mitt uterum för din del är det nog ingen fara att ställa på trallen man kan ju förstärka med extra balkar under mvh svempur
mattzz: Hej! Skulle kunna säga att det skurit sig helt med våran granne:( Men, men så kan det bli. Funderar nu på att sätta upp en spaljé ca 1 m in på våran tomt med mkt växter i så slipper vi onödigt tjafs (borde bägge vara nöjda med). Problemet är bara att han vägrar att prata ens så jag kan inte höra vad han anser om det. Finns det något som skulle kunna hindra min spaljé mot
Envis: Hej! Vår altan är på ca 40 kvm & kostnaden blev ca 10 000 kronor. Då gjorde vi hela jobbet själv från att gräva ner 26 st plintar till att lägga trall. Nu planerar vi dock för att bygga ett valmat altantak över en del av altanen.
Apprentice: Färdiga plintar måste mig veterligen bli mest prisvärt om du inte kan gjuta rätt ner i ett djupt hål. Räknade snabbt att hemblandad betong (på en säck cement) räcker till ca ø0,15 x 3,5m plint.
Apprentice: Jag har räknat på plintavstånd 1,9x2,0m oc kommer fram till bärlina 2"7" och golvregel 2"5" enligt spännviddstabellen som flourerar runt här. Jag har också en fråga. Duger 2x 2"4" som plintstolpar?
barajag: [citat] Färdiga plint, eller gjuta själv är väl plånboken och tidsbristen som avgör. Plinten ska ner på tjälfritt. sedan står den där,angående balkskorna så antingen gjuter du med dem samtidigt eller så borrar du efteråt och monterar dem. Jag sätter alltid bärlinan på plinten, men har sett de som monterar bärlinan i stolpen, tycker inte det blir lika hållbart.
Tennisspelaren: Kanon bra, jag tycker det känns som att Willabgarden har rejäla skjutpratier. Tack för hjälpen.
heALer: såpa in trallen me grönsåpa.. luktar gott o gör de snyggt silverfärgat efter ett tag
GladaSnickaren: Tack för era synpunkter och ide'er, får ta mig en funderare... //MVH
estwing: hej... kör med 135 imellen...blir tok för långt annars.. mvh estwing
yuphin: Skall bygga en liten uteplats på 4-5 kvm, det blir endast ett trallgolv, inga väggar eller tak. Det är matjord där jag skall bygga golvet. Hur går jag till väga. Antar att man tar bort matjorden och lägger en markduk. Sedan tänkte jag lägga reglar på stenplattor innan brädorna monteras. Men det kanske är en risk att golvet kommer sjunka med tiden. Hur undvikar man det?
MalinW: Tack Håkan, Jag ska kolla med dom. Någon annan som känner till någon firma som gjuter markbetong i Stockholm?
dosken: Hehe ok. Ja med tanke på att den gamla altanen rasade veckan före påsk efter ett snöskred från taket så vill jag gärna ha en lite stabilare konstruktion nu ;) Genomgående 2x4 i regelverket spikad i genomrutten fjällpanel och myruppätna bräder bakom, och i framkant löst upp-pallad på ett par överblivna stockar. Man var lite nervös när man vinglade där 4 pers där i somras. Inga
thewolf: Min sitter som berget... betonghålsten... Träffar man ett hål så gör inte det så mycket
KungAnka: Vet inte vad det kostar, tror det är rätt dyrt. Men det håller länge, tror min carport är från 70-talet.