14 157 läst ·
16 svar
14k läst
16 svar
Altan: Skruv eller spik??
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
He j
En fråga: De flesta bygger altan med trallskruv men är det det bästa aternativet?
Nu är det några som säger att det är bättre att spika fast trallen med spikpistol!!
Vilket alternativ är bäst och varför
Tackar på förhand
En fråga: De flesta bygger altan med trallskruv men är det det bästa aternativet?
Nu är det några som säger att det är bättre att spika fast trallen med spikpistol!!
Vilket alternativ är bäst och varför
Tackar på förhand
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Spikpistol går ju snabbare, men det måste vara enda fördelen. Det blir väldigt fult, och det går som sagt inte att efterdra, vilket man får göra ganska regelbundet. Man kommer också att spräcka många brädor, särskilt när man ska spika nära ändarna.
Kan det vara för att det går fortare de kör spikpistol? Fort är bra tycker snickaren. Känns bättre med skruv tycker en novis som jag
Teodor66 skrev:
Vi har en altan på landet som är spikad, och övriga skruvade.
Den spikade har vi trassel med spikar som kryper upp, spikskallar som står upp här och där speciellt på sommaren när det är torrt och virket krympt som mest. Helt värdelöst.
Skruvade- inga problem.
Den spikade har vi trassel med spikar som kryper upp, spikskallar som står upp här och där speciellt på sommaren när det är torrt och virket krympt som mest. Helt värdelöst.
Skruvade- inga problem.
Jag skulle aldrig, ALDRIG spika trallen.......q(;^
p
Möjligt att det kan bli bra med spikpistol, men det har jag svårt att tänka mig.
När man skruvar har man ju en viss känsla samt att de inte "kryper upp"
Grabber ´is da shit´
Möjligt att det kan bli bra med spikpistol, men det har jag svårt att tänka mig.
När man skruvar har man ju en viss känsla samt att de inte "kryper upp"
Grabber ´is da shit´
Altaner som jag byggt har varit skruvade och helt utan problem.
Lilla altanen som ingick i husköpet hade spikad trall och jag har dragit sönder många strumpor på dessa j**la spik som kryper upp. Sedan har dom lagt 22*95 som ser skit fult ut och känns därefter.
Det blir till att riva upp och göra rätt.
Spika inte. SKRUVA. Och då är det grabber tycker jag.
Lilla altanen som ingick i husköpet hade spikad trall och jag har dragit sönder många strumpor på dessa j**la spik som kryper upp. Sedan har dom lagt 22*95 som ser skit fult ut och känns därefter.
Det blir till att riva upp och göra rätt.
Spika inte. SKRUVA. Och då är det grabber tycker jag.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Skruva är ju en självklarhet!!
grabber T-Rex, lite dyr men det är den enda trallskruv jag använder
skulle också skruva det känns tryggare... men man skulle ju ganska lätt (efterdra) med en körnare och knacka ner spiken lite till.
bryggorna som byggs här hemma spikas ju men det är ju en tjockare trall kan det vara i måttet 34*140 finns det? det blir riktigt bra.
bryggorna som byggs här hemma spikas ju men det är ju en tjockare trall kan det vara i måttet 34*140 finns det? det blir riktigt bra.
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer