3 695 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
altan på plåttak
jag har en utbyggnad på första plan med plåt tak (ca 30-40 år gammalt) på. ca. 6 X 12 meter. (6 meter i fallets riktning ut ifrån huset)
Jag väljer mellan två lösningar på att göra en altan på detta. det ska alltså vara en hållbar lösning och inte tillfällig.
1: bygga altanen på plåten genom att lägga reglar i "dalarna" på korrigeringarna och styra upp fallet med ytterligare reglar på andra hållet och sedan skruva trall i dessa.
2: riv bort plåten och lägg ny papp och sedan bygga trallan på detta?
ps. räcker det med papp under då?
nr1 hade ju såklart vara att föredra men tror ni det är en hållbar lösning? det ska ju kunna klara av en fest på 30-40 personer.
har ni kanske något bättre tips?
Jag väljer mellan två lösningar på att göra en altan på detta. det ska alltså vara en hållbar lösning och inte tillfällig.
1: bygga altanen på plåten genom att lägga reglar i "dalarna" på korrigeringarna och styra upp fallet med ytterligare reglar på andra hållet och sedan skruva trall i dessa.
2: riv bort plåten och lägg ny papp och sedan bygga trallan på detta?
ps. räcker det med papp under då?
nr1 hade ju såklart vara att föredra men tror ni det är en hållbar lösning? det ska ju kunna klara av en fest på 30-40 personer.
Har inget att säga om de två alternativen men är du säker på att huset kan bära vikten? Du måste nog räkna med minst 80 kg per person och det ger en totalvikt på över 3 ton. Sen tillkommer ju altanens vikt.mullemeck2 skrev:jag har en utbyggnad på första plan med plåt tak (ca 30-40 år gammalt) på. ca. 6 X 12 meter. (6 meter i fallets riktning ut ifrån huset)
[...]
Nå, jag tänkte inte på att taket var så stort. 3,2 ton fördelat på 72 kvadratmeter är ju bara 44 kilo per kvadrat. Men du kan ju inte vara säker på att det aldrig blir mer folk än så. Dessutom kan det hända att folk tränger ihop sig mot en kant (för att titta på nåt, tex).
Jag vet faktiskt inte hur konstruktionen ser ut under plåten men det är byggt någon gång på sent 40 tal.
jag kan fota om det kanske hjälper.
jag kan konstatera detta: i vintras stod det en ställning på plåttaket som lastade några hundra kilo på det(järnställning som gick längs hela huset och 2 våningar upp från plåttaket) huset har alltså tre våningar totalt.
samtidigt som det låg ca 70 cm packad snö på det.
jag vet inte om någon kanske kan uppskatta snön i tyngd, hur mycket det kan vara?
Men det låter som om det skulle fungerar att bara lägga reglar på plåten. får bara se till så att alla 40 personerna inte står på tårna på varandra
eller vad tycker ni?
jag kan fota om det kanske hjälper.
jag kan konstatera detta: i vintras stod det en ställning på plåttaket som lastade några hundra kilo på det(järnställning som gick längs hela huset och 2 våningar upp från plåttaket) huset har alltså tre våningar totalt.
samtidigt som det låg ca 70 cm packad snö på det.
jag vet inte om någon kanske kan uppskatta snön i tyngd, hur mycket det kan vara?
Men det låter som om det skulle fungerar att bara lägga reglar på plåten. får bara se till så att alla 40 personerna inte står på tårna på varandra
eller vad tycker ni?
om man lägger med så tätt som 30 cc med reglarna i korrigeringarna så kanske man även kan häfta fast takpapp i dessa så man är säker på att taket är helt tätt? plåten är som sagt ändå 30-40 år gammal med lite rostfläckar och dylikt.
finns det takpapp som detta går att utföra med? det går ju att lägga reglarna med ännu mindre än 30 cc
finns det takpapp som detta går att utföra med? det går ju att lägga reglarna med ännu mindre än 30 cc
har tittat på det lite nu och tänkte mig så här:
tar 70X45 reglar i obehandlat trä och delar till fyra delar så dem blir ca 35X22,5
dessa passar då perfekt ner i en dal och går upp precis över den övre dalen.
dessa lägger jag då i varannan dal där det inte är skruvar (detta blir då 20cc)
köper sedan någon papp som passar till detta ändamål och fäster i dessa reglar. (vilket papp skall jag ha?)
sedan lägger jag reglar i samma dimension fast tryckimpregnerade ovanpå pappen som distans och hålla fast pappen.
och sedan styr jag upp fallet med hjälp av tryckimpregnerade reglar av olika dimensioner tvärgående över föregående reglar/distanser.
Slutligen skruvar jag fast vanlig trallplankor i dessa.
har ni någon idé eller förändring av detta så skriv gärna.
tar 70X45 reglar i obehandlat trä och delar till fyra delar så dem blir ca 35X22,5
dessa passar då perfekt ner i en dal och går upp precis över den övre dalen.
dessa lägger jag då i varannan dal där det inte är skruvar (detta blir då 20cc)
köper sedan någon papp som passar till detta ändamål och fäster i dessa reglar. (vilket papp skall jag ha?)
sedan lägger jag reglar i samma dimension fast tryckimpregnerade ovanpå pappen som distans och hålla fast pappen.
och sedan styr jag upp fallet med hjälp av tryckimpregnerade reglar av olika dimensioner tvärgående över föregående reglar/distanser.
Slutligen skruvar jag fast vanlig trallplankor i dessa.
har ni någon idé eller förändring av detta så skriv gärna.
Redigerat:
ingen som kan tillägga eller tips om något?
håller det? finns det papp som man kan fästa i regler med 20cc?
håller det? finns det papp som man kan fästa i regler med 20cc?
Klicka här för att svara