Jag håller på att bygga ett uterum i anslutning till vår villa. Förutsättningarna är ungefär som följer:

• Betongplatta
  • Limträstomme
  • Plåttak
  • Isolerat innertak
  • Glaspartier från Willab Garden (WG62eco, U-värde 1.6)
  • ca 8x3m stort
  • Ouppvärmt på vintern (användningen är vår till höst)
Och en annan stor förutsättning: Jag sysslar inte med detta till vardags. Inte helt oerfaren, dock första gången jag tar mig an ett projekt av denna storlek. Därav behovet av lite tips och råd.

Just nu gäller det väggarna (dvs där det inte är glas hela vägen). Planen är lockpanel utvändigt. Villan i övrigt har detta och jag vill möta upp med lockpanel även på uterummet. Väggarna skall ju vara isolerade på något vis men frågan är HUR isolerat det behöver vara och VAD man kan "tumma på" eftersom det "bara" är ett uterum.

Limträstolparna är 115x115 men det finns en liten skillnad mellan huset och uterummet som gör att jag har ca 123mm att "spela" på (dvs för allt UTOM in- och utvändig panel). Naturligtvis går det ju att ha "hur tjockt som helst" men jag vill inte göra det tjockare än nödvändigt så att säga. Helst vill jag köpa "standarddimensioner" på reglar osv.

Hur gör man för att bäst få ihop denna vägg med spikläkt, vindskydd, vertikala och horisontella reglar, isolering o plast?

Säg att jag skulle göra så här (utifrån och in): Lockpanel, 34x70 (liggande) spikläkt, vindskydd, vertikala 45x45 med isolering, horisontella 45x45 med isolering, plast, innerpanel. Då skulle tjockleken bli 124mm. Frågan är då om det blir för vekt med bara 45:or vertikalt?

Har inte fått ihop någon bra lösning med 45x70 vertikalt - det blir alltid problem med dimensionerna, antingen på utsidan (för liten spikläkt) eller på insidan (problem med att få isolering att gå i).

Ska jag försöka "få ihop det" på mina 123-124mm eller helt enkelt acceptera att väggen blir tjockare (på insidan) och köra med 34x70 spikläkt, 45x70 vertikalt och 45x45 liggande?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.