Hej !
Någon som kan hjälpa till?
Jag tänker köpa ett parasoll som är ungefär 300cm i diam eller ett rektagulärt 250x200.
Är det någon som vet om hur tung parasollfot man minst måste köpa?
Jag är ju rätt svag :(
Ett företag föreslog en 50 kg-fot. Den blir ju omöjlig att flytta även om den har hjul.
/blivande bodybuilder:wow:

Kommer parasollet att gå genom ett bord? Isf behöver du inte alls särskilt tung fot.

Beror väl rimligtvis på hur mycket du låter det blåsa innan du fäller ihop det? Jag har ett 300cm i en 25kg fot. Så länge jag fäller ihop det när det blåser så står det kvar.

Tack snälla för svar.
Parasollet ska stå fritt men det är klart jag fäller ner det om det blåser.
Bäst är ju om man också orkar flytta det en bit bort från allt det evetuellt kan skada.

25 kg låter överkomligare , Törs jag satsa på det ?:)

/blivande bodybuilder

Skaffa ett sådant vattenfyllt, bara att tappa ur vattnet när det ska flyttas.

Protte

Hemmakatten
Aldrig att det kan räcka med en vattenfylld parasollfot. Hur många liter går det i en sådan? Max 8-10liter?

Inte heller en 25kg fot räcker för ett parasoll som är 300cm i diameter. Vi har ett parasoll som är ca 240cm i diameter till en granitfot som väger 40kg. Häromdagen blåste parasollet omkull trots att det var nedfällt och står i ett skyddat läge. Det var vindar på 7-9 sekundmeter med byvindar på 12. Det har hänt oss flera gånger med olika parasoller och fötter att de blåst omkull. Har man tur går inget sönder, har man otur får man köpa både nytt parasoll och fot.

Satsa på en tung parasollfot är mitt råd. Vi har en modell, tung (ca 40kg) som har små hjul på ena sidan och ett handtag på andra sidan vilket gör att man kan flytta/rulla parasollet, på ett plant underlag, dit man önskar.

Har ett parasoll som har 300 cm i diameter och där köpte vi en parasollfot som vägde bly:D. Jag skulle gissa att det rör sig om 40-50 kg, men hittils så har parasollet inte rört sig någonstans trots kraftiga vindar. Det är självklart beroende på hur utsatt läget är, men om parasollet står någorlunda fritt så satsa på något riktigt tungt och då är rådet ni fick inte alls dumt.

Biltema har snygga 30 kilos i granit med hjul.

Om parasollet är rätt konstruerat klarar man sig med 30-40kg. Det måste finnas ett luftutsläpp i toppen på parasollet, då flyger det inte iväg.....

Hej allihop!

Jag har köpt ett parasoll 270cm med lufthål i toppen och foten de rekommenderade väger 40 kg.
Och ,fastän jag är svag så orkar jag dra runt foten :) men den ger märken i trätrallen.
25 kg trodde de inte skulle räcka.

Smart nog är parasollstången tvådelad så det går att antingen sänka eller lyfta av själva parasollet om det blåser.
Nu gäller det att inte glömma att man har ett parasoll uppfällt.
Tack för alla råd
/ingen bodybuilder

Hemmakatten
Det finns plattor med små hjul inunder som egentligen är till för stora blomkrukor. en sådan kan kanske vara bra till parasollfoten.

Inte risk att det blir lite vindsurfing då om parasollet är uppfällt?

Hemmakatten
Ingen aning,men man kanju alltid ha en lite kil till hands och sätta under plattan. Ungefär likadan som man har till flygplanshjul, fast något mindre då förstå. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.