Hej,
Träpelarna som håller upp balkongtaket står direkt på betongplattan och har murknat så nu är det dags att göra något åt det.
Hur gör jag det enklast? Pelarna står rätt långt ut nu så det känns lite väl långt ut för att borra och sätta ner en stolphållare men det kanske är bästa sättet?
Pelarna tänker jag byta eller iaf kapa bort nedersta delen, men resten av stommen och taket är ok så det tänkte jag inte byta.
//Robban
Träpelarna som håller upp balkongtaket står direkt på betongplattan och har murknat så nu är det dags att göra något åt det.
Hur gör jag det enklast? Pelarna står rätt långt ut nu så det känns lite väl långt ut för att borra och sätta ner en stolphållare men det kanske är bästa sättet?
Pelarna tänker jag byta eller iaf kapa bort nedersta delen, men resten av stommen och taket är ok så det tänkte jag inte byta.
//Robban
Produkter som diskuteras: "stolphållare"
Stolphållare PSU FZV varmförzinkad FAST
För ingjutning i betong
45 kr inkl moms
Läs mer
Jag hade satt dit vinkeljärn på utsidan och borrat fast dom med expander eller betongskruv.
En bit vinkel på 20*20mm, 300mm lång borde räcka. Om man orkar går det att såga/slipa bort den delen av vinklen som inte används ovan golvnivån för lite mer estetiskt utsende
En bit vinkel på 20*20mm, 300mm lång borde räcka. Om man orkar går det att såga/slipa bort den delen av vinklen som inte används ovan golvnivån för lite mer estetiskt utsende
vad är det för dimension på pelaren?Jag hade nog gått upp en dimension så jag hade fått större yta som stöd mot golvet. Glöm inte att sätta oorganiskt mellan regeln och golvet så slipper du röta längst ner...
/
M
/
M
Hej,
Menar du att du satt vinkeljärn i betongen på utsidan och under pelarna så att de "ligger" an på järnet?
120x45 är dimmensionen nu på pelarna. Vilken dimmension hade du valt? Kanske blir bra med två st 120x45 limmande/skruvade ihop? Så du menar att du gjort som nu fast med grövre pelare och syllisolering eller dylikt mellan betong/trä?
Menar du att du satt vinkeljärn i betongen på utsidan och under pelarna så att de "ligger" an på järnet?
120x45 är dimmensionen nu på pelarna. Vilken dimmension hade du valt? Kanske blir bra med två st 120x45 limmande/skruvade ihop? Så du menar att du gjort som nu fast med grövre pelare och syllisolering eller dylikt mellan betong/trä?
ok, då är jag med, så ett beslag på vardera sida om stolpen? låter vettigt.
tror jag byter pelarna helt, är det smidigast hyra 2 st stämp för att staga upp taket under tiden eller finns det andra bättre alternativ?
tror jag byter pelarna helt, är det smidigast hyra 2 st stämp för att staga upp taket under tiden eller finns det andra bättre alternativ?
Kan nog vara ett bra val - att stämpa upp innan bytet. Men jag hade nog lagt regeln på andra sidan överliggaren, på så sätt får man mer yta av regel mot betongen (givetvis med distans), men nackdelen är att den tar lite yta från balkongen men det skulle jag nog leva med.
Produkter som diskuteras: "Balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Klicka här för att svara