Föresten tror jag glömt nämna det. Allt jag säger gäller rostfria skruv A2 klass. C4 och A4 har jag inte använt, förutom till trallen på parkeringen där jag hade ett paket C4 som jag inte behövde betala för :D

Mikael_L
djaccess skrev:
Låter som merjobbet att förborra och försänka inte är värt mödan utan bättre satsa på en bra skruv.
Nä, se till att skruven har borrspets och försänkningsrillor under skallen så gör de detaljerna det jobbet åt dig medan du skruvar.
screw-description.jpg

Sen finns det som synes några till möjliga finesser, som har att göra med mindre vridmoment för att dra ner skruven, mindre risk att den kryper upp över tid osv.
Jag vet inte hur viktiga dessa är, eller om det mest rör sig försäljningsgimmicks.

trallskruv.jpg

Trallskruv-rostfri-hardad-2_webb.jpg

Redigerat:
Mikael_L
Det viktigaste är väl att man kan sjunga medan man skruvar ...

Annars är det väl inte trallskruv ??

Jag har dragit i rätt många tusen av Biltemas trallskruv inköpta under många år och inte en enda har blivit dålig efter nu tio år som de äldsta är. Deras bits är också de jag har som håller bäst. Ett par tusen skruv per bits har jag nog dragit utan problem och då kostar de under 2 kr styck.

Har bara erfarenhet från ESSVE cutters och de tyckte jag fungerade suveränt (alla 5000) ;-)

Lycka till med bygget!

Sådärja bilder gillar vi :)
Men då kör jag på såna skruvar och ev. Förborrar vid skarvarna för säkerhets skull. Tack för allas engagemang

Sent from my GT-I9000 using Byggahus

Har skruvat med byggmax a2 och A4 skruvar, 4500 totalt och ingen gick av . Men kanske hade tur? Verkar som alla tillverkare har lite varierande kvalitet beroende av när man köpt.

TrollMann skrev:
Har skruvat med byggmax a2 och A4 skruvar, 4500 totalt och ingen gick av . Men kanske hade tur? Verkar som alla tillverkare har lite varierande kvalitet beroende av när man köpt.
Tror inte det var tur utan snarare att det inte var samma skruv. De har haft olika och det var först senaste sommaren som jag köpte en paket som var kass. Och jag menar att alla som provat olika skruv skulle sagt samma i olika grad....de var helt enkelt kass:mad:

Jag byggde trall för några år sedan och använde Byggmax trallskruv med T20-huvud. Funkade hur bra som helst och jag köpte lite olika paket och längder varefter jag kompletterade. Byggde ut trallen för 2 år sedan och skruven var fortfarande bra.

I somras köpte jag ett nytt paket med 75 mm trallskruv på byggmax och sämre skit får man leta efter. 25 % av skruvarna gick av, 25 % blev sneda när man skruvade ner dem, 25 % gick inte att skruva ner då T20-fästet gått sönder och de sista 25 % har jag slängt!

De få skruvar jag skruvat ner går inte att skruva upp då T20-fästet är helt förstört. Undvik!

Kört med t-rex http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=58262

Testade med och utan förborrning och såg ingen skillnad direkt.
Förutom att ytträet vek sig under skruvhuvudet när man inte förborrade, så att det inte blir flisor sen när det torkar.
Allmänt tycker jag de billiga skruvarna lättare sliter sönder ytträet(kanske har med hur djupt man skruvar).

Det jag även har märkt med billigare skruvar är att efter ca 1-2 år, så har trallen börjar att flisa sig vid skruvhålen.
Det är väll på grund av att man har skruvat i blött trä samt med billiga skruvar.
Gick bättre när de dyrare skruvarna användes... Inga flisor än så länge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.