Hej! Ska lägga ett stort altandäck med vanlig impad trall. Har läst nånstans att man ska förborra samt försänja varje skruv för ett perfekt och bestående resultat. Låter bökigt men jag vill att det ska bli bra. Har dock även sett en speciell skruv som nån rekomenderar som liksom försänker sig snyggt själv och utan att det spricker och har sig. Vad har ni för tips och erfarenheter?
Tacksam för alla tips!

Sent from my GT-I9000 using Byggahus

Vanliga rostfria trallskruv behöver du varken förborra eller försänka, bara att skruva på. Det spricker inte, såvida du inte skruvar precis vid kanten av en planka, då kan det spricka.

ESSVE Corrseal med cutterspår.

Asgarvad skrev:
ESSVE Corrseal med cutterspår.
:thumbup:

Köp inte på byggmax, alldeles för mjuka. Går av och slinter du med skruvdragaren så är torxen i hålet körd. Enda sättet att få bort skruven då är med sidavbitaren :( och så går de lätt av :thumbdown:

Instämmer helt! Byggmax skruvar är värdelösa, höll på bli galen i somras!

Sent from my X10i using Tapatalk

Jag drog i ca 2800 byggmax rostfria för ett par sommrar sedan utan att en enda gick av eller att dra sönder bitsen. Körde med bitsen som följer med i lådan och bytte när lådan var slut.

Mikael_L
Förra året köpte jag Raptor från Beijers.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=67776

Och jag tycker dom var vassa och bra i spetsen och därför tar gäng snabbt och bra.
Sen har dom en special bits, t-tap - torx 20 med en centrumpinne, vilken gör skruven mindre vinglig, vilket också var trevligt. Specialbits är ju annars en nackdel, men har man tappat bort dom fungerar det med vanliga T20, och skruven sitter lika vingligt som det brukar.

Men hur deras korrosionsskydd fungerar har jag ju ingen aning om, då det inte ens suttit ett år än.

Är det någon annan som har erfarenhet av dessa?

Byggmax rostfria funkar säkert men inte de långa 75 mm. De är för mjuka. Beror nog mer på materialet än att de säljs på Byggmax.

Nja både 55 och 75 skruvarna från byggmax är kassa. Körde istället med Gunnebo, funkade kanon.

Min granne säger också att byggmax skruv är bra. Undra om det beror på handhavandet :rolleyes:

Ok tack för snabba svar. Låter som merjobbet att förborra och försänka inte är värt mödan utan bättre satsa på en bra skruv.

Sent from my GT-I9000 using Byggahus

När jag skarvade trallbrädor på 45 mm reglar så förborrade jag för att förhindra sprickor i trallen, men det kanske är lite överkurs. Jag tror tom att jag borrade lite snett för att få lite längre avstånd till skarven.

Det viktigaste är att skruven har borrskär (Som ett litet jack i spetsen typ), så ska det inte spricka oavsett vilket fabrikat du har.
Angående skruvar som går av...definitivt handhavande-problem. Jag har använt skruvar från snart sett varenda märke på marknaden, och Byggmax/Biltema funkar lika bra som Essve/Grabber.
Ioförsig, de få gånger olika skruvar har brustit så har det varit när jag kört på tvåans växel och noll momentstopp...räcker med en liten förhårdnad, knagg eller liknande för att knäcka skruven om du kör 1600 varv i minuten och det blir tvärstopp i träet:-).

Delvis tror jag på handhavande jag pressar hårdare än andra = jobbar snabbare :D

Men jag testade att böja en skruv från byggmax och en gunnebo med händerna. Byggmaxen viker man dubbel utan bekymmer det gjorde jag inte med gunnebo skruven.

Byggmax trallskruv skulle jag hålla mig undan ifrån. Den går av, skär dåligt etc.(Gäller ej deras gamla version, men den var rostskyddet lite dåligt på)
Essve fungerar bra, men de som jag har tyckt varit enklast att jobba med är samma som Mikael_L använt: Raptor. Då har jag inte använt specialbitsen, utan vanlig t20-bit. De är dessutom billiga. Dessvärre vet jag inte hur rostskyddet är på dem ännu. De som suttit två år hos mig har iaf klarat sig bra så långt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.