Hej!
Är i tagen och ska börja bygga altan såfort snön o tjälen är borta. Då jag bor i ett bostadsområde så tänkte jag att man kanske skulle ha ett bygglov, eller åtminstonde kollaupp vad som gäller.
Så jag ringer till kommunen (medborgarservice) och frågar. Får då till svar att jag max får bygga altanen 0,5 M från mark nivån, annars blir det ett förrådsutrymme. Dessutom måste det minst vara 4,5M från väg för att detta är lag och inget man kan ändra på.
Ok! tänker jag och går ut för att måtta lite. Och då altanen kommer att byggas i en mindre slänt så kommer golvet att hamna ca 1 M ovan mark på ena sidan och 0,2M på andra sidan. Bygger jag altanen 4M ut från gaveln på huset så hamnar jag ca 2,5 M från min egna tomtgräns. Och har då ca 2,5 meter kvar till vägen.
Jag ringer upp till kommunen igen för att prata lite om dessa mått. Jag får då svaret att med "Väg" räknas den asfalterade ytan plus 2 M in på min tomt!:eek: Men blir för säkerhets skull kopplad till en annan person som kan förklara läget närmare. Den här nya personen förklarar att jag inte behöver bygglov om altanen inte blir högre än 1,5M ovan mark!:confused: Får även förklarat för mig att jag måste vara 4,5 M från min egna tomtgräns :confused: PGA att hade det bott en granne på den sidan hade man juh kunnat fråga om lov men man kan tyvärr inte fråga vägen!:confused::confused::x:confused:

Gick nu igenom lite papper som följde med huset och det visade sig att det finns ett bygglov från 1969 på en altan som revs 2008 pga dränering av huset.
Men tydligen får man inte uppföra någon ny altan....Så undrar ...vad ska man göra? Vem ska man be att få tala med? Och är de som utfärdar bygglov individuellt avgörande eftersom de tydligen tolkar reglerna olika.

Det är om jag inte har fel fortfarande lite otydligt exakt vilka regler som gäller.
Men är du inte närmre tomtgräns än 4.5m (och tänker göra en vanlig altan, inget högt eller med tak eller så) så behöver du inte bygglov.
Kommer du närmre tomtgräns än 4.5 så har jag för mig att det finns lite olika tolkningar av detta som har prövats med olika resultat i domstol.

Men om det är så som du beskriver, att det inte finns nån granne bredvid och du inte tänkt göra nåt spektakulärt så skulle jag köra på utan bygglov. Har mycket svårt att tro att kommunen skulle börja tjafsa om detta. Worst case är ju att du isåfall skulle behöva plocka bort några plankor.

Ja, tanken har slagit mig. Allrahelst efter att jag pratade med dem idag och inser att de tolkar reglerna helt olika.
Frågan är juh vad som sker om de skulle få vittring av det hela. Räcker det då att montera bort eller blir det vite?

Vet inte om just din kommun, men jag har bekanta som i princip byggt ett extra hus på tomten utan bygglov och som i efterhand löst det med kommunen utan vite. Det blir normalt en diskussion med kommunen, är dom schyssta får du lämna in en bygglovsansökan i efterhand, är dom lite mer buttra får du riva/ändra, är dom riktigt griniga får du väl böta, men vi snackar en altan här! Dom bråkar vanligtvis med folk som smäller upp mindre hus vid strandskyddad mark :-)

Din enda nackdel är att du redan snackat med dom :-/

Haha! Ja det var juh det....väck inte den björn som sover! :)

Om det funnits en godkänd altan tidigare som rivits, så kan du väl bygga upp den igen. Kommunen har ju ingen koll på om den varit borta några år.

Ring dom igen. Spela in samtalet med den person som anger regler som talar mest till din fördel.

Bygg på och använd det som bevis :)

lordi skrev:
Om det funnits en godkänd altan tidigare som rivits, så kan du väl bygga upp den igen. Kommunen har ju ingen koll på om den varit borta några år.
Åjo, de flesta kommuner har flygbilder att kolla i, och köper nya med några års mellanrum.

om det inte finns något rivningslov på den gamla altanen . så finns den fortfarande kvar, menar drännera och inte bygga upp igen, låter besynnerligt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.