Hade en liten mailkonversation med Svenska Träskyddsföreningen (http://traskydd.com) angående impregnerat trä och fick svar samt ett par informativa pdfer som jag bifogat.
Att tänka på vid användning av trä utomhus, Impregnerat NTR A, NTR AB, Värmebehandlat, Lärk, Hardwood. Visa bilaga ntrslusp.pdf
Nya huset, Rätt NTR impregnerat på rätt plats, överskådlig bild. NTR M, NTR A, NTR AB, NTR B, NTR Gran. Visa bilaga nyahuset.pdf
De vill såklart också trycka på vikten av: att vid bygge av altaner, trappor och annat utomhus välja svenskt NTR-klassat virke. Och att man ska undvika importerat tropiskt lövträ - varför ska man frakta tropiskt virke runt halva jorden för att sedan lägga det ute? - och det finns stora variationer på dess egenskaper. Även lärken har sina brister, det är bara kärnveden som är något beständigare än oimpregnerat, men ofta får man väldigt mycket splintved i trallen.