Vi håller på och planerar en altan som vi ska bygga. Altanen kommer att bli lika bred som husets gavel (8,9m) och sedan sträcka sig 6,5m ut som en förlängning på huset. De två hörnen som inte fäster mot huset hade vi tänkt att göra "sneda", alltså inte spetsiga i 90 graders vinkel.

Frågan är hur långa/sneda man ska göra dem? Snickaren som ska hjälpa oss pratar om att längden på den sneda yten ska vara ca 60cm, men det tycker jag låter lite snålt. Vad tycker ni?
Tacksam för råd/spekulationer

Det är för snålt. Jag bygger en del uterum och det brutna hörnet är på de ritningarna ofta 933 mm. Så i närheten av 900mm bör du ligga.

jag hade själv skissat mellan 1000-1500mm

Om man skär av 60 cm från hörnet får man en diagonal som är ca 85 cm, det kan inte ha varit så han menade?

Anna_H skrev:
Om man skär av 60 cm från hörnet får man en diagonal som är ca 85 cm, det kan inte ha varit så han menade?
Tror inte det. Min "diagonal" var 100 cm och då sa han att den var onödigt lång och att han tyckte att det räckte med 60cm...

Finns ju inga som helst regler om detta, det är helt och hållet en smaksak. Upp till 2 meter på djupet (ca 3 meter lång diagonal) skulle jag vilja påstå att du kan göra innan det börjar se allt för knasigt ut.

Ett annat alternativ är att ha lite olika djup på altanen. Märk upp med lite pinnar och prova hur det känns, dt gjorde vi när brorsan skulle bygga sin altan. Tyvärr väldigt lerigt underlag då (nybyggt hus, uppmärkning inför markberedning) så vi kunde inte provsitta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.