Tror jag läst allt som går att finns i forumet angående att bygga ett trädäck. Dock känner jag mig inte helt säger på utförandet ännu.
Jag skall bygga ett trädäck runt vårt uterum. Vid sidan av uterummet blir den större delen av altanen. Här ligger idag marksten. Runt resten av uterummet ligger idag grus.
Tanken att bygga ungefär 70cm djupt framför och på bortre sidan av uterummet för att naturligt kunna stiga ut. Se min bild nedan, bortse från trappsteget ner som inte kommer att behövas.
Måtten är uterummets bred 6 meter, djup 4 meter
Altanen vid sidan av uterummet är 7 meter bred och 4,7 meter djup.
Nu till mina frågor:
1. kan jag lägga mina bjälkar direkt på betongplattorna med bara markduk mellan?
2. stenläggningen slutar idag i höjd med uterummet. Behöver jag lägga en extra rad med sten eller kan altanen flyta ut i luften sista 70cm om jag har 130mm reglar?
3. behöver jag fästa altanen i husvägg och uterum eller skall jag köra en flytande konstruktion?
4. eftersom allt ligger på mark behöver jag så balksko eller räcker det att skruva fast bjälkarna?
5. Hur bör jag lösa delen framför uterummet. Räcker det att lägga stenplattor även där eller rekommenderas annan lösning
Tack på förhand.
Jag skall bygga ett trädäck runt vårt uterum. Vid sidan av uterummet blir den större delen av altanen. Här ligger idag marksten. Runt resten av uterummet ligger idag grus.
Tanken att bygga ungefär 70cm djupt framför och på bortre sidan av uterummet för att naturligt kunna stiga ut. Se min bild nedan, bortse från trappsteget ner som inte kommer att behövas.
Måtten är uterummets bred 6 meter, djup 4 meter
Altanen vid sidan av uterummet är 7 meter bred och 4,7 meter djup.
Nu till mina frågor:
1. kan jag lägga mina bjälkar direkt på betongplattorna med bara markduk mellan?
2. stenläggningen slutar idag i höjd med uterummet. Behöver jag lägga en extra rad med sten eller kan altanen flyta ut i luften sista 70cm om jag har 130mm reglar?
3. behöver jag fästa altanen i husvägg och uterum eller skall jag köra en flytande konstruktion?
4. eftersom allt ligger på mark behöver jag så balksko eller räcker det att skruva fast bjälkarna?
5. Hur bör jag lösa delen framför uterummet. Räcker det att lägga stenplattor även där eller rekommenderas annan lösning
Tack på förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
1. Ja, men ersätt markduken med några bitar syllpapp.
2. Ja, 70 cm överhäng är för mycket så du behöver en bärlina där
3. Det är valfritt, men jag tror det blir både bättre och enklare om du fäster in.
4. Det räcker gott att skråskruva mellan bärlinor och reglar.
5. Fortsätt med plattor
2. Ja, 70 cm överhäng är för mycket så du behöver en bärlina där
3. Det är valfritt, men jag tror det blir både bättre och enklare om du fäster in.
4. Det räcker gott att skråskruva mellan bärlinor och reglar.
5. Fortsätt med plattor
Tusen tack för svaren. Hade du fäst i både husgrund och grunden till uterummet? Hade du även fäst i den lilla delen av husväggen som bli bakom uterummet?mexitegel skrev:
Bygg inte trädäcket i samma nivå som uterummet, lämna en 5-7cm. Det lägger sig snö som tinar och fryser om vartannat och det kryper gärna in under bottenskenan på skjutpartierna vilket gör att den deformeras och dörrarna trögar.
Tack för tipset. Jag har idag räknat med ca 5 cm ner till altanen. Tycker du det blir för lite?verktygsgurun skrev:
Det blir bra !
Egentligen inte, 5-7cm brukar vara bra.
Många som bygger i samma nivå men jag bygger alltid i nivåskillnad.
Många som bygger i samma nivå men jag bygger alltid i nivåskillnad.
Jag var ute och mätte igen och kom smart nog på att trallen på måste räknas med på höjden också!!!.verktygsgurun skrev:
Jag har 175mm ner till plattorna som ligger idag (de som jag tänkte lägga bärlaget på). Så det får bli 45x120 reglar plus 28x145 trall. Då har jag 27mm till godo.
Här svänger det lite. Har tillsammans med min fru tittat på trall vi vill köra 34x145 trall. Därmed för endast 95x45 reglar plats under. Borde funka eftersom allt ligger på stenläggningen.
Eftersom allt skall ligga på just stenläggningen räcker det med en bärlina i varje ända eftersom alla reglar ligger på stenarna enligt exempel nedan?
Skall jag sätta några reglar på tvären också enligt bild 2?
Eftersom allt skall ligga på just stenläggningen räcker det med en bärlina i varje ända eftersom alla reglar ligger på stenarna enligt exempel nedan?
Skall jag sätta några reglar på tvären också enligt bild 2?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Först får du ju tänka på reglingen så att du får den trallriktning du vill ha. Du behöver inte " kottla" i mellan reglarna trallen håller ju ihop reglarna när den är på plats. Det kan dock vara bra med en stödbräda som håller reglarna på det cc avstånd du vill ha under tiden du skruvar trallen.
Fördelen med att slippa bärregel mitt i är att det finns 95x45 reglar som är 4,8 långa. Då behöver jag inte skarva några alls på den stora delen. Skall nog sätta några mellan för att hålla 60cc känns säkrastverktygsgurun skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden