Hej!

Jag har fått i tag på en vedeldad badtunna för 6 personer (1500 liter) till ett vettigt pris och funderar nu hur jag ska ställa den.

Förra sommaren byggde jag en altan som står på plint (2m mellan varje) på 195x45 bärlinor och 145x45 golvreglar (cc 60). Håller den för en badtunna, vatten och 6 pers? Eller skulle jag behöva göra förstärkning just där jag avser att ställa den?

Redigerat:
Ytan på karet?

2 ton fördelat på 2,5 kvm blir det då, 800 kg/kvm. Skulle säga att det klarar kanske 200 kg/kvm med den konstruktionen du har.

Hur högt över marker är altanen då?
Kan du inte sänka ned karet och ställa det på marken?

Altanen är 75 cm över mark. Jag hade ju tanke att sänka ner den men inte så djupt. Säg att jag skulle sänka ner den 40 cm

Nu har jag dock möjligheten att bygga ut altanen lite, frågan är bara om man kan förstärka med extra plint och bärlina under, säg cc 30 just där eller om man måste vara så drastisk att gjuta en liten platta?

Altanen är 75 cm över mark. Jag hade ju tanke att sänka ner den men inte så djupt. Säg att jag skulle sänka ner den 40 cm

Nu har jag dock möjligheten att bygga ut altanen lite, frågan är bara om man kan förstärka med extra plint och bärlina under, säg cc 30 just där eller om man måste vara så drastisk att gjuta en liten platta?

Edit: Orsaken varför jag inte vill ställa den direkt på markplan är för att jag har anpassat häckens höjd (som är mot landsvägen) precis så om jag sitter på altanen så ser jag över den och ut över ängarna och havet.

Badtunnan + innehållets vikt påverkas ytterst marginellt av hur många personer som är i den så länge det är vatten upp till kanten. Arkimedes princip... det enda som ger avvikelse är att de flesta tunnbadare föredrar att ha huvudet över ytan vilket ger något litet mer belastning, men det är i sammanhanget försumbart. Kaminen å andra sidan snor ganska mycket volym om den är invändig, men inte heller det tror jag är något du behöver ta med i beräkningen. Rymmer den 1500L, dimensionera för 1,5 ton.

Går det inte att mura upp en mur av leca och fylla med makadam under altanen så du får tunnan på fast mark? Jag har sett flera mindre lyckade uppställningar av tunnor och pooler på trädäck och vet också hur mycket min egen badtunna har påverkat marken under. Är tunnan dessutom byggd med förformade sittbänkar så blir det ganska knöligt att bygga så man får exakt jämn belastning både under botten och under bänkarna, varför det gärna blir ännu större last på något/några ställen.

• Gilla
MrNoordh och 1 till
  • Laddar…
Tror du slog huvudet på spiken nu. Det låter som en rätt så bra idé. Jag kan absolut fylla på med en bädd av makadam och köra med leca :)

PNO skrev:
Badtunnan + innehållets vikt påverkas ytterst marginellt av hur många personer som är i den så länge det är vatten upp till kanten. Arkimedes princip....
Normalt sett så låter man väl inte vattnet i badtunnan svämma över när man kliver i.....vilket det behöver göra om Arkimedes princip skall gälla. Så i detta fallet så ökar nog belastningen när någon kliver i badtunnan.

roli skrev:
Normalt sett så låter man väl inte vattnet i badtunnan svämma över när man kliver i.....vilket det behöver göra om Arkimedes princip skall gälla. Så i detta fallet så ökar nog belastningen när någon kliver i badtunnan.
Ja fast jag kollade tunnan och 1500 liter är när den är full så man kan räkna ca 1500 kg istället för 2000 kg som jag sa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.