Jag ska bygga en altan på ca 90kvm. Håller på och ritar på olika lösningar och skulle vara tacksam för åsikter så att jag inte är helt ute och cyklar. Hela ytan där altanen ska byggas är grusad och tanken är att bygga upp med betongplattor eller lecablock för att hamna på rätt nivå. Jag har inte tänkt fästa altanen i huset.

Bärbjälkar 45x195
Golvbjälkar 45x120
Trall 28x120 (alternativt 34x145)

Jag har nu ritat in plintarna (betongplattor eller lecablock) 50cm från fasaden samt 50cm in från ytterkant på långsidorna. Kommer det bli stabilt med 120-reglar eller kommer det att svikta? Jag har utrymme i höjdled att välja 170-reglar istället. Anledningen till att jag har dragit in dom 50cm är för att det inte ska bli för stort avstånd mellan bärbjälkarna. Vill helst klara mig med tre rader plintar.

Se ritningar.
Altanritning med måttangivelser för trall, bärbjälkar och plats för plintar för en 90 kvm stor altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritningar för en altan som visar mått för bärbjälkar, golvbjälkar och trall i olika perspektiv och detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en altankonstruktion med betongplintar och träbjälkar i olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning över en altankonstruktion med dimensioner för bärbjälkar, golvbjälkar, trall och placering av plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Jag har jämfört dina mått med de som finns i en lathund, https://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf

Sida 17 och 23 är aktuella att kika på, då är det lite i "underkant" skulle jag säga så som du har ritat just nu. Om du ska behålla virkes kombinationerna borde plintavståndet minskas till 1,2m (sid 17) för (C14 45x195)

Gällande golvbjälkarna kan du ligga kvar på 45x120 om du får in en till plintrad, 2.58m sid 23 (C14 45x120) för två fack, du får 3 fack om du ökar med en plintrad. (3.5/3 = 1.17, 2x1.17 = 2.33m alltså mindre än 2.58m!)
 
L Lenza skrev:
Jag har jämfört dina mått med de som finns i en lathund, [länk]

Sida 17 och 23 är aktuella att kika på, då är det lite i "underkant" skulle jag säga så som du har ritat just nu. Om du ska behålla virkes kombinationerna borde plintavståndet minskas till 1,2m (sid 17) för (C14 45x195)

Gällande golvbjälkarna kan du ligga kvar på 45x120 om du får in en till plintrad, 2.58m sid 23 (C14 45x120) för två fack, du får 3 fack om du ökar med en plintrad. (3.5/3 = 1.17, 2x1.17 = 2.33m alltså mindre än 2.58m!)
Hmm. Jag har använt den här Excelen som cirkulerar här på forumet för att beräkna men jag har kanske använt den fel. Jag ska kika närmare på lathunden du länkade till. Tack!
 
Om du har möjlighet så hade jag helt klart valt 170mm virke istället.

Jag byggde en liknande altan (4500mm djup) i somras och då körde vi med endast 2 plintrader + att fästa i huset.
Sviktar inte en mm. Så du kommer klara dig fint på 3 rader om du går upp till 170mm.
 
L
Exakt, om du gör som Robin säger att går upp till 45x170 klarar du dig fint på 3 plintrader det kan man utläsa i tabellen på sidan 23 också. Eftersom då är max längd mellan upplag 3.72m för (C14, 2 fack), (TS har som sämst 3.5m.)
 
Ok med 170-reglar klarar jag tre plintrader med 1,75m mellan raderna.

Men enligt lathunden ska jag alltså ha max 1,20m mellan varje plint i varje rad? Dvs där jag har 2,40 idag. Jag måste ha läst beräkningstabellen helt fel.

Vad tror ni om att golvjälkarna går 50cm utanför bärbjälkarna? Kommer det funka eller blir det svajigt?

Vad tycker ni om min lösning med golvbjälkarna där jag ska ha avdelarna och frisen? Finns det någon smidigare lösning än att lägga två golvbjälkar nära varandra och sen kottla i vinkelräta reglar?
 
L
Jag försökte hitta den där excellen du skrev om jag hittade något men tyckte det var svårt att utläsa för bärbjälkar vad som är vad. Jag kunde inte se att arket tog hänsyn till 2/3 fack då blir det svårt att veta vad som är spännvidden. Lathunden tycker jag är mycket tydligare med vad som gäller. Den följer ju Boverkets normer så har svårt att se att något kan bli för klent byggt om man följer den.

Att det är överhäng på 50cm kan inte ha någon betydelse det måste bli tillräckligt stadigt ändå. Det som jag är lite skeptisk emot är just hur du ska säkra tillgången på så långt virke som 5,4m. Jag vet ju hur det blir på byggmarknaden, det är slut eller så är det för dålig kvalitet. Du måste ju har färskt virke nytryckt så att säga så att köpa långt i förväg funkar sällan bra. Jag skulle försöka ta mig ner till 4,8m åtminstone så man har större frihetsgrad vid virkesinköpet. Det funkar ju alltså att köra med löpande skarvar det blir inte så fult faktiskt, dvs att inte lägga alla skarvar på en lång rad.
 
Redigerat:
Jag har följt det som står i dessa två trådar:

https://www.byggahus.se/forum/threads/spaennviddstabellen-foerklaring.90770/
https://www.byggahus.se/forum/threads/altankonstruktion.89967/

Följer jag det som står där får jag:
Nedre tabellen
Golvbjälkar 45x120 -> spännvidd för golvbjälkar (avstånd mellan bärbjälkar) max 1,9m (jag har max 1,75)

Övre tabellen
Bärbjälkar 45x190 och spännvidd för golvbjälkar 1,8m -> avstånd mellan plintar max 2,45m

Tabeller som visar spännvidder för bärbjälkar och golvbjälkar i olika dimensioner och avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag litar nog mer på din lathund från Svenskt trä än från en Excel som är lite oklar hur man ska tolka.
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
Angående virket har du en poäng. Ska testa att rita upp det som jag har nu fast med 4,8m istället. Eller så kör jag bara löpande. Anledningen till att lägga som jag har ritat med hela längder och en avdelare var för att det skulle gå fortare snarare än att det skulle bli snyggare. Men jag vet inte om man spar någon tid på det.
 
L
Om man antar att den övre tabellen är för 2 fack som du har skulle jag läsa under 3,6 istället. Eftersom golvreglarna är 3,5m mellan upplagens ytterkanter. Det ger max 1,65m mellan plintar vilket skulle låta rimligare tycker jag. Det "generella" rådet är ju att ha lika avstånd mellan alla plintar.
 
L Lenza skrev:
Om man antar att den övre tabellen är för 2 fack som du har skulle jag läsa under 3,6 istället. Eftersom golvreglarna är 3,5m mellan upplagens ytterkanter. Det ger max 1,65m mellan plintar vilket skulle låta rimligare tycker jag. Det "generella" rådet är ju att ha lika avstånd mellan alla plintar.
Jo det beror ju på hur man tolkar spännvidd. I de trådar jag hänvisade till har man tolkat det som avståndet mellan två bärbjälkar. Vilket också står som förklaring i Excelen. Men jag undrar vad den där Excelen har för ursprung när den skiljer så mycket jämfört med lathunden från Svenskt trä.

Jag kommer gå på lathunden om inte någon kan förklara Excelen bättre. Drygt bara att behöva göra dubbelt så många stödpunkter/plintar som jag hade hoppats på.
 
Jag har snabbkollat dina dimensioner och spännvidder med hjälp av vanliga nedböjningsberäkningar och de är rimliga. Bärlinor 45x195 C 24 max spännvidd 2,4 meter och golvbjälkar 45x120 C 24 max spännvidd 1,75 meter. Jag har räknat med nyttig last på 2,0 kN och en egenvikt på 0,5 kN. När det gäller 45x120 bjälkarna är det framför allt svikten man får hålla koll på. 1,75 meter är ett gränsfall. Köp inte för dåligt trallvirke det blir inte billigare. G4-2 är utmärkt. Med 34x145 trall kan du gå upp något i c/c. Det blir i praktiken inte dyrare.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
L
J justusandersson skrev:
Jag har snabbkollat dina dimensioner och spännvidder med hjälp av vanliga nedböjningsberäkningar och de är rimliga. Bärlinor 45x195 C 24 max spännvidd 2,4 meter och golvbjälkar 45x120 C 24 max spännvidd 1,75 meter. Jag har räknat med nyttig last på 2,0 kN och en egenvikt på 0,5 kN. När det gäller 45x120 bjälkarna är det framför allt svikten man får hålla koll på. 1,75 meter är ett gränsfall. Köp inte för dåligt trallvirke det blir inte billigare. G4-2 är utmärkt. Med 34x145 trall kan du gå upp något i c/c. Det blir i praktiken inte dyrare.
En stilla fråga, underkänner du alltså rekommenderat värde som svenskt trä tagit fram i lathunden? Varför ska man lita mer på dina beräkningar än det som uppfyller Boverkets normer. Det finns väl en beständighets aspekt med också, dvs lite överdimensionerat håller lite längre eller är jag helt ute och cyklar?
 
Redigerat:
Lathundar är lathundar, dvs tabeller med olika intervaller. De är ungefärliga och man vet inte alltid vad de tar hänsyn till och hur de är framräknade. Jag använder elasticitetsteorin och räknar med de dimensioner och spännvidder som är aktuella vilket ger en högre precision. Alla kan givetvis inte göra så eftersom det förutsätter vissa kunskaper. Jag har kommenterat TS egen dimensionering inte berättat hur jag skulle bygga. Boverkets konstruktionsregler har ersatts av de europeiska konstruktionsreglerna.

Personligen tycker jag att man bör överdimensionera däck för känslans skull. Både vad gäller bjälkar och trallvirke.

Jag uppfattade inte riktigt vad som störde Lenza?
 
L
Jag saknade mest det du lade till precis, att det är sunt att inte ligga precis på minsta teoretiska gränsen. Dvs din personliga åsikt hur du skulle gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.