Altan & Uteplats
starmanin: Jahapp såhär blev det. So far. Ska upp mer spaljéer och växter. Trappen ska färgas in i samma färg som spaljéerna. Nöjd i alla fall. Särskilt att sitta "på marken". [bild]
Nobbe_1: Det är nog inte en spricka i plattan du ser utan en spricka i den vita beläggningen :oops: Gallret/plattan för gasolen sitter mycket längre in i gasolvärmaren. [citat]
Robin9614: [citat] Hej, jag har en fråga...behöver man att få nått bygglöv för att bytta trä staket till glas staket ?
mexitegel: Skruva i en bit 45x95 mellan plintjärnen med anpassad längd så du får rätt höjd bara. Sen är det bara att skicka ner dem i betongen och vibba.
Ozzman: [citat] Som sagt - mäktig häck! Grön och fin var den också på denna sida! Tack för bild! ;):)
Zynvinkeln: [citat] Som tur är det ganska få som gått av, men kan ju bli flera med tiden. Detta medför dock att samma hål kommer användas igen.
kashieda: [citat] Då tror jag att vi håller med varandra, egentligen. :)
Åsa Lund: Kärnsidan uppåt på virket så rinner vattnet av
Martin Lj: [citat] Den modellen på trappa såg lagom avancerad ut för mig, tackar för länken!
Grumsgrums: [citat] Funkade inte för mej iallafall. Slipduken fastnade och drog upp en massa flisor!
hempularen: Kommunen pratar om tillbyggnad, men du vill bygga fristående, En fristående byggnad på max 15 kvm, som uppfyller övriga krav om avstånd till gräns, höjd osv. Den får du bygga utan att blanda in kommunen överhuvudtaget. Det kallas då för friggebod. Men så finns "Attefalls" reglerna. Enligt Attefallsregler så får du bygga en fritående byggnad på 25 kvm (på väg att utökas till 30)
orfr: Sorry, jag läste fel. Glasfiber som material är ju ganska stabilt, även om uv-strålningen är påtaglig så det lär ju inte spricka. Tanken är f ö att ha ett antal solpaneler ovanför poolen så att man kan bli mer eller mindre självförsörjande på stabil el samtidigt som uv-strålningen minskar, särskilt när solen står i zenit..
Willewonka: Jag och min sambo bor i en brf där vi har loftgång på ena sidan och inglasad balkong på andra. Efter 2018 års heta sommar så skulle vi vilja kunna ha dörren öppen för att vädra ordentligt. Tittat lite på färdigt ”kattnät” men inte helt såld på det. Om jag för godkänt från styrelsen funderar jag istället på att bygga en ram längs räcket för att sedan sätta fast något
Fällebyggarn: Plintar önskar jag ibland att jag hade grävt ner när jag står där i efterhand och vill få en stolpe att stå rakt. Gräva hål o gjuta själv går ju om man gillar sånt. Skruv vet jag inget om.
Happy75smile: Hej! Vi har byggt vår cykelförråd som är likt ditt koncept. Dock har vi valt lite grövre virke och gjort det tätare. och då har det inte blivit för tungt. Det som du kan göra i efterhand kanske lägga in stöd till läktarna (Läkt) och skruva upp. Se där jag markerat. Där skulle jag skruva upp antingen 70x70 stolpar eller liknade som stöd.Och nu verka det som det är ganska stora
Sesulo: Hej! Har hängt här ett tag och behöver hjälp med att tänka rätt och smart ;). 2017 byggdes ett sk. flytande trädäck på stenplattor enligt tomtens förutsättningar. Nu har familjeförutsättningarna ändrats och vi behöver få till ett staket runt trädäcket. Det framgår inte i bild men altangolvet är lagt uppifrån och ner, i hela längder, med en fris runt (därav dubbla reglar).
123abc: Det finns ingen orsak att byta insidans handtag så länge fyrkantspinnen räcker igenom spanjoletten och sticker ut tillräckligt för handtagskopplingen, vilket dom oftast gör.
abel48: Är de nån här som har någon av dessa med spröjs på? Är lite sugen på det men dom har inte ens bilder på det på deras websida tyvärr...tänkte om nån här har nån bild o dela med sig av... Mvh Anders
Happy75smile: Jag har själv letts också för det är ganska dyrt med liten burk plastig padding men har inte hittat något som är lika bra [citat]
Fulkemisten: Hur mycket var "hiskeligt dyrt" per kvadratmeter? Andra lösningar av trätrall är inte gratis heller, inte ens IKEAs, mellanskillnaden kanske är värt det?
Anonymiserad 173289: Vi ska ha gasolspis inne och tänkte att det är bäst att förvara tuben utomhus. Jag tänkte att det borde gå att kombinera det med en bänk/soffa som står mot huset. Vad tror ni om det? Kom gärna med tips och idéer.
Cheva Impala 396: Info om bra fabrikat pris läggtips mm uppskattas Med vänlig hälsning, Peter
gaston12: Ja det är plus. Väldigt smidigt. Jag tycker det blev snyggt. Här varierar det ju om man vill använda beslag eller ej. Finns på Bauhaus, Bygghemma mfl. Tror jag köpte några limträbalkar på K-rauta också. Ska se om jag fotat infästningen. Jag hade plintar för tre stolpar och fäste en i bjälklaget. En variant är att använda denna stolpsko: