Alla grillare; fler än jag som haft stora problem med kolektivets birchotan-kol? Jag upplever att det brinner upp fortare än budgetkol från bensinmacken, vilket är minst sagt en besvikelse när en sjukilos låda från kolektivet kostar nästan 600:-... är det bara jag som gör fel eller vad är grejen?

Klistrar in vad jag skrev på deras facebooksida;

”Tja.

Testade ert birchotan-kol efter att ha sett matgeeks besök hos er, tänkte att jag skulle vara miljövänlig och klimatsmart med svenskt kol istället för briketter med bindemedel, eller kol gjort på palmträd från Karibien. Har läst skitmycket om er produkt och sett folk som fått upp sin grill i 350-400 grader. Coolt tänkte jag!

Döm om min förvåning när jag får hem min sjukiloslåda för 519 kronor, tänder första gången och grillen kommer aldrig upp över 150 grader. Tar lite mer kol nästa gång och tänker att jag har snålat. Icke. Idag skulle jag grilla burgare, tog åtminstone 3-5 liter kol i min weber 57-a, tände och gick och fixade i köket. 45 minuter senare är i princip allt kol utbrunnet och grillen är nere på 120 grader.

Har ni haft problem med någon batch av kolet? Detta är producerat sen 21/3 2019..

Duktigt besviken är jag i alla fall..”

Åsa Lund
Grill fylld med brinnande kottar på en gräsmatta med en trädgård och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyll grillen med torra kottar så kommer du garanterat upp i över 300°!

Redigerat:
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
[bild]
Fyll grillen med torra kottar så kommer du garanterat upp i över 300°!
Vad har elda kottar med bbq att göra?
Jag undrar om TS fick någon återkoppling från tillverkaren på inlägget som han lagt på Facebook?

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Åsa Lund
Om man vill ha riktigt varmt i grillen finns andra sätt

Det är snarare hur mycket luft som finns i härden som avgör temperaturen. Jag är rätt säker på att det går att få upp smidestemperatur med det kolet.

D Daniel 109 skrev:
Det är snarare hur mycket luft som finns i härden som avgör temperaturen. Jag är rätt säker på att det går att få upp smidestemperatur med det kolet.
Fast jag har med exakt samma förutsättningar fått upp min weber 57-a i nära nog 300 grader, fast med annat kol. Inget lock på, alternativt fulla spjäll öppna både på reglage undertill och på locken.

Den enda parametern som skiljer är just kolet.

Nä, jag har inte fått någon återkoppling än på facebook. Rätt besviken faktiskt.

Om det är duktigt skulle det kunna vara segare att få upp värmen.

Nu fick jag svar från kolektivet på Facebook i alla fall, de har inte hört någon annan som haft problem med denna batchen kol, men de skickar en ny låda så får jag prova..

Återkommer med resultat :)

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.