Hej!
Tänkte be om era åsikter om detta. Altanen är 7,8m bred och ca 4 m djup.
Bärbjälkarna tänkte jag använda 45x195 med ett avstånd på 2m.
Golvbjälklag i 45x170 med cc60.
Plintarna sitter med cc 175. Bjälken vid fasad fästes i betonggrund (källargrund).
Vid ett senare skede är tanken att bygga uterum över den ena halvan av uteplatsen, därav 5 plintar. Vill inte placera reglar mm för uterummet mitt på en golvbjälke utan ovanpå en plint.
Tänkte gjuta plintarna själv, ca 1 meter djupt. i högsta punkt ligger altanen ca 90 cm ovan marknivå.
1. Är 10 plintar överdimensionerat? Jag har hellre ett lite stabilare golv.
2. Bör man gjuta upp till bjälken eller använda sig av trästolpe istället?
3. Behövs armering om man väljer att gjuta upp hela vägen?
4. Vad ska man använda för skruv för att fästa bjälken i grunden, och hur tätt ska den fästas?
5. Kan man förbereda ena halvan av golvet för uterum, dvs lägga cellplast + vindpapp under trallläkten, eller riskerar man bara problem med fukt mellan trall och vindpapp?
Tack på förhand!
Tänkte be om era åsikter om detta. Altanen är 7,8m bred och ca 4 m djup.
Bärbjälkarna tänkte jag använda 45x195 med ett avstånd på 2m.
Golvbjälklag i 45x170 med cc60.
Plintarna sitter med cc 175. Bjälken vid fasad fästes i betonggrund (källargrund).
Vid ett senare skede är tanken att bygga uterum över den ena halvan av uteplatsen, därav 5 plintar. Vill inte placera reglar mm för uterummet mitt på en golvbjälke utan ovanpå en plint.
Tänkte gjuta plintarna själv, ca 1 meter djupt. i högsta punkt ligger altanen ca 90 cm ovan marknivå.
1. Är 10 plintar överdimensionerat? Jag har hellre ett lite stabilare golv.
2. Bör man gjuta upp till bjälken eller använda sig av trästolpe istället?
3. Behövs armering om man väljer att gjuta upp hela vägen?
4. Vad ska man använda för skruv för att fästa bjälken i grunden, och hur tätt ska den fästas?
5. Kan man förbereda ena halvan av golvet för uterum, dvs lägga cellplast + vindpapp under trallläkten, eller riskerar man bara problem med fukt mellan trall och vindpapp?
Tack på förhand!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
1 Nej
2 Lättare med trä överst. Blir jobbig formsättninga annars.
3 Ja helst
4 Använd spikplugg. Grovlek och c/c avstånd hänger ihop. Max utbredd last ca 2,5 kN/m.
5 Det beror på tidsperspektivet, men nackdelarna är nog större än fördelarna.
2 Lättare med trä överst. Blir jobbig formsättninga annars.
3 Ja helst
4 Använd spikplugg. Grovlek och c/c avstånd hänger ihop. Max utbredd last ca 2,5 kN/m.
5 Det beror på tidsperspektivet, men nackdelarna är nog större än fördelarna.
Klicka här för att svara