3 094 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Bygga en brygga, spännvidd?
Jag ska bygga en brygga från befintlig mark till befintlig stenkista. Spännvidden är 6 meter från mark till stenkista. Tidigare låg det telefonstolpar, men jag tänkte använda tryckimpregnerade reglar. Bryggan kommer vara ca 1,7 m bred, så jag tänker mig 3 längsgående reglar. Vad kräver detta för dimension på reglarna för att de ska fungera och inte böja sig. Som trall tänkte jag använda 45x195.
Tacksam för tips!
Tacksam för tips!
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ska du ha sex meter spännvidd så får du nog räkna med att det böjer sig om du inte använder telefonstolpar. 195mm brukar vara största impregnerade reglarna man får tag på. Slå ner några vässade impregnerade staketstolpar längs med sidan av bryggan så stabiliserar det sig. Ta bort dom till vintern, annars tar isen dom.
Köp några och prova.
Du kan ju limskruva ihop några för 90×195 eller sätta en 45×120 på över och undersidan för att göra din egen I-balk.
Borde kunna stabiliseras av ett par vajrar på undersidan av balkarna.
Om det skulle räcka med 5,40m så vore det ju bra då man slipper skarva.
/ATW
Du kan ju limskruva ihop några för 90×195 eller sätta en 45×120 på över och undersidan för att göra din egen I-balk.
Borde kunna stabiliseras av ett par vajrar på undersidan av balkarna.
Om det skulle räcka med 5,40m så vore det ju bra då man slipper skarva.
/ATW
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Åtminstone Beijers har 45x220 tryckimpregnerat. Skruvlimma dubbla sådana till varje bjälke så blir svikten acceptabel med hänsyn till användningen. Den momentana nedböjningen blir max 2,5 mm på mitten av varje bjälke.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden