Jag håller på att hjälpa min dotter&svärson att rita upp / konstruera den altan som skall byggas i vår. Det är
en altan i två nivåer på en utfylld sluttningstomt där övre nivån blir en altan på 14 x 8 meter i marknivå
vid huskroppen och i ytterkant som mest 3.1 meter över mark.

Från övre till nedre altanen ( som blir 8,5 x 3.5 meter skjuten mot sidan där det är som högst) kommer att
gå en trapp som är delvis försänkt in i övre altanen. Trappen blir ca 2.4 meter bred och när det gäller hela
altanbygget så har jag order att det får inte bli vara synligt ändvirke så trappan blir försedd med
vangstycken som omsluter stegen.

Vangstyckena är tänkta att vara 56x270 limträbalkar och hängas dels i övre altanen och nertill i varsin plint.
Min ide är att mellan vangstyckena hänga stående 45x170 C24 som bärreglar i balkskor vilket i
princip verkar ok enligt dom konstruktionsprogram som cirkulerar på nätet.
Frågetecknen för fria spännvidden mellan övre och nedre fäste på vangstyckena som blir 3.4 meter men
jag har möjligheten att plinta av halvvägs ner.

Jag har bifogat en ritning med ett snitt så att man ser hur trappan är tänkt och med en infälld detalj så
att man ser hur infästningen av bärreglar och steg är tänkt.
(Under varje steg kommer att sitta liggande kortlingar 45x145 cc 600 som skruvreglar och dessa kommer att hängas mellan två bärreglar)

• Finns det rent konstruktionsmässigt några invändningar mot att bygga en trapp på detta sätt?
  • Limträ utomhus? Vangstyckena kommer att vara öppet placerade så det är ingen bärande konstruktion som är gömd.
  • Ser min dimensionering ut att vara ok? Mitt mål är att få den ”tokstabil”
  • Rent allmänt - skulle ni ha gjort en annorlunda konstruktion med dom begränsningar jag har.

Notera att det sitter separata 22x170 vitmålade frontbrädor mellan varje plansteg som kommer att täcka dom (invikta) balkskorna och dölja skruvskallar etc.

/Göran

Ritning som visar design och mått för en tvånivåers altantrapp med detaljerade specifikationer för vangstycken, bärreglar och trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jag håller på att hjälpa min dotter&svärson att rita upp / konstruera den altan som skall byggas i vår. Det är
en altan i två nivåer på en utfylld sluttningstomt där övre nivån blir en altan på 14 x 8 meter i marknivå vid huskroppen och i ytterkant som mest 3.1 meter över mark.
  • Finns det rent konstruktionsmässigt några invändningar mot att bygga en trapp på detta sätt?
  • Limträ utomhus? Vangstyckena kommer att vara öppet placerade så det är ingen bärande konstruktion som är gömd.
  • Ser min dimensionering ut att vara ok? Mitt mål är att få den ”tokstabil”
  • Rent allmänt - skulle ni ha gjort en annorlunda konstruktion med dom begränsningar jag har.
/Göran
[bild]
Hej Göran,
Du har många exakta frågor som jag hoppas någon annan kan besvara. Det jag kan hjälpa dig med är i dagsläget inte efterfrågat. Det gäller den här raden " och i ytterkant som mest 3.1 meter över mark.". Jag hoppas ni vet att det inte bara är att bygga utan man måste ta en diskussion ed kommunen när altaner byggs som är över 1800.
Mvh/

Byggnadslov existerar :)

Och mina frågor har fått svar här på forumet ( en stjärna till Justus A)

/Göran

N.B - ritiningen ovan är numera reviderad och är ej längre giltig i detalj.

• Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.