7 989 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Val av isoleringsklass uterum, WG50 eller 62?
Bygger nytt och har gjutit platta med golvvärme till uterum samtidigt som de göt för huset. Nu ska vi beställa uterummet och står i valet och kvalet mellan Willab Gardens WG50 och WG62 Eco. Finns det någon som har erfarenhet av dessa partier och kan ge sin syn på om det är värt prisskillnaden på över 15 000 kr för att gå upp till WG62? u-värden och millimeter hit och dit säger ju egentligen ingenting, det är bara abstrakta siffror på en skärm.
Jag valde WG50, mycket nöjd. Kan utnyttja uterummet tidigt på våren och till sent på hösten. På sommaren håller sig uterummet "varmt" hela natten. Kan även används uterummet på vintern dock krävs tillfällig uppvärmning då, även om det inte är anpassat för detta.
Jag bor i Östergötland och har uterummet i söderläge.
Jag bor i Östergötland och har uterummet i söderläge.
Hej!
Jag lånar denna tråd då jag och min sambo står inför exakt samma val som trådskaparen.
Vi har också gjuten platta med golvvärme ut till uterumsdelen och funderar på om det är värt prisskillnaden för att ta WG62eco istället för WG50. Vi bor i jämtland och har väl inga drömmar att kunna använda rummet året om. Men det vore ju trevligt om man kunde sitta där och inte frysa ihjäl under in på vår och höst. Helt ok för vår del att använda en liten extra värmekälla om det skulle behövas.
Är det någon som kan ge något ytterligare inspel så här några år senare?
Jag lånar denna tråd då jag och min sambo står inför exakt samma val som trådskaparen.
Vi har också gjuten platta med golvvärme ut till uterumsdelen och funderar på om det är värt prisskillnaden för att ta WG62eco istället för WG50. Vi bor i jämtland och har väl inga drömmar att kunna använda rummet året om. Men det vore ju trevligt om man kunde sitta där och inte frysa ihjäl under in på vår och höst. Helt ok för vår del att använda en liten extra värmekälla om det skulle behövas.
Är det någon som kan ge något ytterligare inspel så här några år senare?
Absolut WG62eco.
Vi har haft vårt uterum i 3 vintrar och det är inga problem att hålla 21°C på Julafton med en kupéfläkten som kompenserar mot ett visst kallras särskilt från den övre skenan vid skarv mellan dörrar.
Vi har gjuten platta med 300 mm isolering vattenburen värme.
Vi har haft vårt uterum i 3 vintrar och det är inga problem att hålla 21°C på Julafton med en kupéfläkten som kompenserar mot ett visst kallras särskilt från den övre skenan vid skarv mellan dörrar.
Vi har gjuten platta med 300 mm isolering vattenburen värme.
Mitt val blev wg50 och det blir ju ett visst kallras när det är kallt. Jag valde 2200 i höjd som ger mycket ljus (och kallras). Jag snålade för jag blev skeptisk till hur länge beläggningen på glaset verkligen gör någon nytta. Men är det så att den håller och minskar kallras så ska du överväga 62eco ! Att tillfälligt värma upp och behålla temperaturen är inga problem. Kallraset är problemet anser jag.
Min fundering som jag inte fått bekräftad är att med beläggningen så borde värmen från ex. En infravärmare studsar tillbaka värmen och talar för 62 Eco. Jag snålade och väljer att sätta några enkla värmare i taket precis ovanför som strålar nedåt inåt. Det blir ganska många timmar elvärme för att täcka prisskillnaden.E elimon skrev:
P Per_2014 skrev:Jag valde WG50, mycket nöjd. Kan utnyttja uterummet tidigt på våren och till sent på hösten. På sommaren håller sig uterummet "varmt" hela natten. Kan även används uterummet på vintern dock krävs tillfällig uppvärmning då, även om det inte är anpassat för detta.
Jag bor i Östergötland och har uterummet i söderläge.[/QUOTE
Hej
Jag har köpt skjutdörrar w50 och w62 på willab gardens vår mässa. När jag skulle hämta dom då sa någon säljare att de är inte så vinter anpassade. Min tanke var ifrån början att bygga platta på mark med värmeslingor men nu är jag väldigt orolig att det kan bli kallt under vinter. Hur har du någon värme i ditt uterum? Hur håller det värmet under vintertiden?
Med vänlig hälsning,
Klicka här för att svara