Nu ska det bli av! Altanbygge!

31k läst  59 svar

Nästa tråd i Altan & uteplats
  1. TorOdd
    Medlem Nivå 6
    Ja, nu är det liksom upp till bevis. Efter fyra år i huset må det väl vara dags att förvandla den här "grusgropen" till en vacker uteplats? Jag lägger upp det här inlägget och en före-bild så jag känner lite press på att prestera något ;-) glada tillrop mottages tacksamt! :rolleyes:
    image.jpg

2. Dalbotös
    Medlem Nivå 11
    Heja heja heja. ;)

• Laddar…
  3. jojjeblom
    Medlem Nivå 6
    Bara att köra igång(y)

4. maah
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Heja heja!
    Hur har du tänkt konstruktionen? Det ser ut att va lite snålt med höjd från gruset till dörren?

5. TorOdd
    Medlem Nivå 6
    Tack för hejarop! Det blir ett flytande däck lagt på stenplattor. De som ligger där prydligt staplade. Ev får jag skrapa bort lite grus för att få till höjden. Underlaget är ca 40 cm paddat 0-40 ( skulle vart 0-18, men grusbilschaffisen upptäckte inte förrän han tippat av det att han fått med dig fel... Det blev gratis i alla fall.) sen har det legat sen förrförra sommaren... Jag vet, lite sen i starten ;)

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Heja, heja TorOdd!

Men jag är lite motvalls:
    Det går väl bra att ställa trädgårdsbordet, stolarna och grillen på det fina gruset också?
    Ställ dit några odlingslådor och krukor med lite blommor, smultron och annat som lyser upp.
    Lättskött och praktiskt :)

7. T
    Medlem · Nivå 9
    Men KoW.. tycker du det är mysigt att gå barfota i grus?
    Vi alla väntar på mer bilder.

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nej, men jag tycker det är enklare att stoppa fötterna i ett par foppatofflor än att bygga trädäck :)

Och mina fötter är inga skönheter direkt :surprised:

9. TorOdd
    Medlem Nivå 6
    Haha, KoW, vi har haft det så nu i två år men nu behöver vi något nytt. Dessutom gillar jag inte foppatofflor ;-)

Har lagt ut hela 7 plattor idag, här går det undan! Not... Men jaja, har man väntat med att börja i två år så behöver man ju inte ha bråttom, eller ?

image.jpg

10. TorOdd
    Medlem Nivå 6
    Idag var jag till XL bygg för att höra vad de tar för hemkörning... Det regnar...

• Laddar…
  11. TorOdd
    Medlem Nivå 6
    Alltså hur stor skillnad är det på XL BYGGS olika trallvirkekvaliteér? Är det värt pengarna att "gå upp" ett snäpp från det vanliga?

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Du vet vad jag tycker ;)

Men stenplattorna (granit?) på din sista bild var fina!

13. 1
    Medlem Nivå 2
    Undrar också om det är så stor skillnad på xl-byggs trall? Lämnade in en offert förfrågan i torsdags på deras vanliga och xlent så får se vad det blir i prisskillnad :)

14. TorOdd
    Medlem Nivå 6
    Kommit ytterligare en bit på väg. 145x45 slut på XL. Dålig planering? Kommer in på fredag, då vill jag ha dem hem på gården ASAP...
    image.jpg

15. TorOdd
    Medlem Nivå 6
    Nej, vad tycker du KoW? Foppatoffelaltan? ;-) Det är skifferplattor i förgrunden, jättefina. Hade 40 kvm, skulle bli gångar och fint här. Ryggen och plånboken sa stopp. Ryggen till att lägga dem själv och plånboken till att låta någon annan lägga dem. Fick bli grusgångar istället. Fick ett tag för mig att lägga plattorna på uteplatsen och tog in offert. De ville nog inte ha jobbet. Underlaget var paddat och klart och skiffern låg här, ändå skulle de ha 20 papp för jobbet. Typ en veckas jobb? Det tyckte jag var dyrt och sålde skiffern till en arbetskompis, som la ca samma yta själv på ett par dagar... Skulle ha hyrt in honom...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: