Hej på er,
mitt första inlägg här tror jag efter att ha läst minst hundra trådar. Hur som så är insidan av huset nu klar och jag ska börja med utsidan.
Huset har ett gammalt trädäck som jag hade tänkt att höja upp 30mm och göra något större för att ta bort en rabatt mellan däcket och huset och bli av med en glipa mellan staketet och uteplatsen.
idag lyfte jag på några trallbrädor och det ser ut som att de understa reglarna (bärlagret?) ligger nedgrävda i sand och kändes duktigt blöta.
Lär man riva upp hela skiten, gräva ur och börja om eller tror ni det räcker att gräva fram dom så att de inte ligger begravda i sand?
vad blir lättast om jag ska göra om allt. Gräva ut, på med sand, lägga plattor och sen regla upp på dom?
lägger upp lite bilder så ni ser vad jag pratar om. Tack på förhand!
mitt första inlägg här tror jag efter att ha läst minst hundra trådar. Hur som så är insidan av huset nu klar och jag ska börja med utsidan.
Huset har ett gammalt trädäck som jag hade tänkt att höja upp 30mm och göra något större för att ta bort en rabatt mellan däcket och huset och bli av med en glipa mellan staketet och uteplatsen.
idag lyfte jag på några trallbrädor och det ser ut som att de understa reglarna (bärlagret?) ligger nedgrävda i sand och kändes duktigt blöta.
Lär man riva upp hela skiten, gräva ur och börja om eller tror ni det räcker att gräva fram dom så att de inte ligger begravda i sand?
vad blir lättast om jag ska göra om allt. Gräva ut, på med sand, lägga plattor och sen regla upp på dom?
lägger upp lite bilder så ni ser vad jag pratar om. Tack på förhand!
J jonaserik skrev:
Tänker du att jag lägger lekablock och lägger reglarna på dom? är rädd att det blir väl högt då.
J jonaserik skrev:
Tack då är jag med på vad du menar med asfaltspappen!
har för mig att det går ungefär 3m ut ifrån väggen.
men måste man ha dubbla reglar hela tiden? Alltså först reglar som går ut från huset och sen reglar som ligger ovanpå dom i samma riktning som trallen?
Vore lättare om jag bara kunde bygga en ram med reglar i som ligger på plattor men så får man kanske inte göra?
Du lägger reglar ut från huset och bärreglarna 60 C(C , sen blir trallan rakt ut så bltr det inga skarvar, finns i längd standard 3600 så den går ut lite längre eller så sågar du av. Se till att altanen lutar lite utåt, så vid vägg blir den ca 2 cm högre än utsida, då rinner allt vatten bort från trallen och huset
Edit bärreglarna läggs utmed husets längriktning
Edit bärreglarna läggs utmed husets längriktning
Jag ska vara contrarian och ljuda en annan synvinkel.
en altan är inget märkvärdigt egentligen. Det är en relativt praktisk yta som är lätt att städa och möblera. Ytan ser inte så pjåkig ut egentligen? Inte värre än vad altaner tenderar att se ut som efter något år. Känns den stadig när du går runt på den? Ja då duger den nog ett tag till. Istället för att slänga fungerande virke och ersätta med nytt elände för 11kr löpmetern.
Bygg vidare lite på din ram du har, dvs bredda så du kan lägga en s.k fris runt om. Gera hörnen eller gör halva urtag så har du gömt nästan allt ändträ. Och täckt rabatten. Och du har en billig, funktionell lösning i ett par år till.
ja du kan rentav lägga lite trallolja på.
en altan är inget märkvärdigt egentligen. Det är en relativt praktisk yta som är lätt att städa och möblera. Ytan ser inte så pjåkig ut egentligen? Inte värre än vad altaner tenderar att se ut som efter något år. Känns den stadig när du går runt på den? Ja då duger den nog ett tag till. Istället för att slänga fungerande virke och ersätta med nytt elände för 11kr löpmetern.
Bygg vidare lite på din ram du har, dvs bredda så du kan lägga en s.k fris runt om. Gera hörnen eller gör halva urtag så har du gömt nästan allt ändträ. Och täckt rabatten. Och du har en billig, funktionell lösning i ett par år till.
ja du kan rentav lägga lite trallolja på.
Lät ju helt klart som ett enklare alternativ det där med att låta vara....
Jag hittade på det här inlägget när jag letade lite. Kanske någon slags mellanväg?
Det verkar ju bara vara reglar ut ifrån huset och sen trall på det. Varför gör man inte alltid så istället för att ha dubbla reglar på varandra?
Jag hittade på det här inlägget när jag letade lite. Kanske någon slags mellanväg?
Det verkar ju bara vara reglar ut ifrån huset och sen trall på det. Varför gör man inte alltid så istället för att ha dubbla reglar på varandra?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fördelare kallt/varmt - finns det något regel för vad som sitter var?
Vatten & Avlopp -
Plötsligt strömlöst i delar av huset men allt ser OK ut i centraler
El -
Har måttbeställt speglar för att göra egen spegelvägg, behöver råd om skivmaterial då det inte finns i så stort mått!
Byggmaterial & Byggteknik