Hej på er,

mitt första inlägg här tror jag efter att ha läst minst hundra trådar. Hur som så är insidan av huset nu klar och jag ska börja med utsidan.

Huset har ett gammalt trädäck som jag hade tänkt att höja upp 30mm och göra något större för att ta bort en rabatt mellan däcket och huset och bli av med en glipa mellan staketet och uteplatsen.

idag lyfte jag på några trallbrädor och det ser ut som att de understa reglarna (bärlagret?) ligger nedgrävda i sand och kändes duktigt blöta.

Lär man riva upp hela skiten, gräva ur och börja om eller tror ni det räcker att gräva fram dom så att de inte ligger begravda i sand?

vad blir lättast om jag ska göra om allt. Gräva ut, på med sand, lägga plattor och sen regla upp på dom?

lägger upp lite bilder så ni ser vad jag pratar om. Tack på förhand!

• Gammalt träträdäck nära huset med en vit stol, täckt grill och leksaker, indikerar renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt trädäck nära husvägg med lyfta trallbrädor och verktyg som visar blöta reglar nedgrävda i sand.
    Skapa konto
  • Ett gammalt trädäck intill ett hus med en början på renoveringsarbete; en del trallbrädor lyfta och synlig underliggande sand.
    Skapa konto
  • Gamla trallbrädor lyfts upp för att visa fuktiga reglar nedgrävda i sand på ett trädäck.
    Skapa konto
Bara gräva upp och göra om, mät hur det blir med att lägga lecablock. finns i olika storlekar som stöd mot mark sen en asfaltspapp mellan leca och bärreglar så hålls vatten/fukt borta från reglarna

Riv å släng skiten. Lägg stenplattor om det är bra underlag slipper du en massa jobb med reglar å underhåll av trall varje år!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Riv å släng skiten. Lägg stenplattor om det är bra underlag slipper du en massa jobb med reglar å underhåll av trall varje år!

Inte så förtjust i stenplattor men får riva upp allt som du säger.
Kan jag lägga stenplattor som reglarna sen vilar på?

Ja, det borde gå om underlaget är fast.

P PatAss skrev:
Kan jag lägga stenplattor som reglarna sen vilar på?
Det går bra att göra, se till att dom är lika höga och lägg en asfaltspapp mellan platta och regel.Hur långt ut från vägg tänker du dig

J jonaserik skrev:
Bara gräva upp och göra om, mät hur det blir med att lägga lecablock. finns i olika storlekar som stöd mot mark sen en asfaltspapp mellan leca och bärreglar så hålls vatten/fukt borta från reglarna

Tänker du att jag lägger lekablock och lägger reglarna på dom? är rädd att det blir väl högt då.

J jonaserik skrev:
Det går bra att göra, se till att dom är lika höga och lägg en asfaltspapp mellan platta och regel.Hur långt ut från vägg tänker du dig

Tack då är jag med på vad du menar med asfaltspappen!

har för mig att det går ungefär 3m ut ifrån väggen.

men måste man ha dubbla reglar hela tiden? Alltså först reglar som går ut från huset och sen reglar som ligger ovanpå dom i samma riktning som trallen?
Vore lättare om jag bara kunde bygga en ram med reglar i som ligger på plattor men så får man kanske inte göra?

P PatAss skrev:
Tänker du att jag lägger lekablock och lägger reglarna på dom? är rädd att det blir väl högt då.
Ber om ursäkt läste 300 mm inte 30 mm, då passar det bra med plattor , dom är 50 mm

• Gilla
PatAss
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ber om ursäkt läste 300 mm inte 30 mm, då passar det bra med plattor , dom är 50 mm
tack då är jag med!

vet du varför man lägger dubbla reglar?

Du lägger reglar ut från huset och bärreglarna 60 C(C , sen blir trallan rakt ut så bltr det inga skarvar, finns i längd standard 3600 så den går ut lite längre eller så sågar du av. Se till att altanen lutar lite utåt, så vid vägg blir den ca 2 cm högre än utsida, då rinner allt vatten bort från trallen och huset

Edit bärreglarna läggs utmed husets längriktning

Jag ska vara contrarian och ljuda en annan synvinkel.

en altan är inget märkvärdigt egentligen. Det är en relativt praktisk yta som är lätt att städa och möblera. Ytan ser inte så pjåkig ut egentligen? Inte värre än vad altaner tenderar att se ut som efter något år. Känns den stadig när du går runt på den? Ja då duger den nog ett tag till. Istället för att slänga fungerande virke och ersätta med nytt elände för 11kr löpmetern.

Bygg vidare lite på din ram du har, dvs bredda så du kan lägga en s.k fris runt om. Gera hörnen eller gör halva urtag så har du gömt nästan allt ändträ. Och täckt rabatten. Och du har en billig, funktionell lösning i ett par år till.

ja du kan rentav lägga lite trallolja på. ;)

T Tsdoesds skrev:
Ja då duger den nog ett tag till. Istället för att
Inte helt fel det du säger :D

Lät ju helt klart som ett enklare alternativ det där med att låta vara....

Jag hittade på det här inlägget när jag letade lite. Kanske någon slags mellanväg?
Det verkar ju bara vara reglar ut ifrån huset och sen trall på det. Varför gör man inte alltid så istället för att ha dubbla reglar på varandra?

• Konstruktion av en låg altan med träreglar direkt på gräsmattan vid en röd husvägg och glasveranda.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.