Hej gött folk!

Precis flyttat in i radhus och ska ge mig på mitt första altanbygge. Vi har ganska liten tomt men vill ändå ha en altan som täcker större delen av ytan.
Har skissat upp hur vi vill att formen på altanen ska se ut, med öppet hörn för att få lite mer yta för gräsmatta att t.ex. ha en studsmatta på.
Har funderat fram och tillbaka på det bästa sättet att placera ut bärlinorna & skruvreglarna på, men lite svårt när man inte har någon erfarenhet.
Altanen kommer stå på plattor och inte fästas i huset. Skruvreglarna kommer stå på bärlinan. Dimensioner på virket är flexibelt. Djupen på altanen är inte skurna i sten, går att ändra på någon meter.
Någon vänlig själ kanske har lite tips? :)

mvh Martin
 
  • Handritad skiss av en planerad altan med måttangivelser, bredvid textat ordet 'Hus'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obebyggd trädgårdstomt sett ovanifrån, tänkt för altanbygge med gräs och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ett förslag på bärlinor (röda), cc 2,4m med dimension 45*195, avstånd på plattor max 2m.
Golvreglar (blå) med cc 0,6m och dimension 45*145.
Vid ändträet så skruvar du en extra golvregel längs med för att täcka det och få en ram. På denna ram kan du skruva en stolpe som går ner till en platta som förstärker där jag ritat grönt.


Handritad skiss över en byggkonstruktion med röda bärlinor och blåa golvreglar på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rohlinski
  • Laddar…
Tusen tack! Guld värt! Bor du i göteborgsområdet är du bannemig värd en hemleverans med ett lock öl
 
R Rohlinski skrev:
Tusen tack! Guld värt! Bor du i göteborgsområdet är du bannemig värd en hemleverans med ett lock öl
Det hade ju suttit fint men jag bor tyvärr i Karlskrona.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.