hejsan, har byggt altan under coronakrisen, men har en fråga, lägger man klart trallen på altanen och sen bygger trappan ovanpå trallen, eller lättare att bara regla upp innan för trappen och bara spara trall? se bilden

det är längst med den gråa väggen som trappen skall vara,
tänker simpelt med 2 kuber som man bara monterar ovanpå varann?

• Nybyggd altan med trätrall intill en grå vägg där en framtida trappa skall byggas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
K Kungkurt skrev:
hejsan, har byggt altan under coronakrisen, men har en fråga, lägger man klart trallen på altanen och sen bygger trappan ovanpå trallen, eller lättare att bara regla upp innan för trappen och bara spara trall? se bilden

det är längst med den gråa väggen som trappen skall vara,
tänker simpelt med 2 kuber som man bara monterar ovanpå varann?
I min värld spelar det ingen roll. Jag lämnade ett större hål under min "låda" med tanken att det inte ska kunna samlas massa bös som förmultnar och börjar lukta. Ställde sedan 145mm på trallen och 170mm som andralager. Ställer du på reglarna kan du köra 170mm på båda lagren, men jobbigt att kapa trall exakt och svårare att "dra undan" om man behöver åt fasaden.

• Gilla
Kungkurt
  • Laddar…
Först och främst, Tack för snabbt svar Jotsat!
Sedan, ursäkta för en upp och nervänd bild, väldigt frågande varför den valde att snurra den...

Har då en sekundär fråga, Jag hade tänkt fästa trappboxen i reglarna under, några tankar kring hur man gör detta lättast?

/Ib

• Gilla
8848
  • Laddar…
Ett alternativ är ju att bara bygga en fristående låda som fungerar som trappsteg men inte sitter fast. Med lite överdrivet med reglar så blir det lagom tungt så det ligger still utan problem men det är ändå enkelt att flytta undan för tvätt och underhåll av trallen under och fasaden.

J
K Kungkurt skrev:
Först och främst, Tack för snabbt svar Jotsat!
Sedan, ursäkta för en upp och nervänd bild, väldigt frågande varför den valde att snurra den...

Har då en sekundär fråga, Jag hade tänkt fästa trappboxen i reglarna under, några tankar kring hur man gör detta lättast?

/Ib
Du behöver inte fästa alls. Den är väldigt tung och kommer inte att flytta sig. Om du vill, sätt en eller två skruv på skrå ner i trallen någonstans bara, men du kommer att märka när den står på trallen att den omöjligen kommer att röra sig (y)

Fint gerat förresten!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.