Byggahus.se
Först och främst vill jag tacka för ett underbart forum.   :)
Har funderingar på att bygga en altan i sommar. Vet hur den ska se ut men vet inte hur den bör dimensioneras och konstrueras. :-/

Hittade då detta underbara forum. Såg att flera använt Google sketchUp. Så jag tankade hem det och började rita än fast jag inte hållit på med sådant program förrut.

Jag blir bara mer och mer sugen på att få börja med altanen tack vare det programmet och det här forumet. :)

Nu när jag gjort mina "ritningar" så skulle jag vilja tanka upp dem här och få lite råd från all den kunskap som finns här. Jag har ju sett bilder från det programet tidigare här på forumet. Men hur har Ni gjort? :-? Filen är ju inte i det format som är tillåtet och den är 200 kb stor!! :-[
 
Nu tror jag att jag fixat det, man skulle visst exportera bilden för att få den i .jpg ::)
Så här blev det när jag satt och testade programet. Jag ritade bara på "måfå" utan att ha några exakta mått. Men ungefär så här vill vi ha att den ska se ut. Den ligger mot söder och backen lutar undan.
Utanför källaringången så tänker jag gräva ut och gjuta en platta för att stapla ved där under.
 
  • Altanforslag1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så då kom jag till konstruktionen där jag hoppas få lite expertkunskap. ::)
Hade tänkt ramen och bärlinan i 45x195 , reglar cc 60 Räcker det?
Djup 3,5 meter på den öppna delen och 4 meter på den inbyggda.
Stolparna 2st vändlimmade  45x95 hur långt mellan stolparna kan jag ha?
Ovanför den hela öppningen mot öster blir det en I-balk men hur stor bör den vara?
Behöver jag sätta en bärlina och plintrad till under utbyggnaden?
Är det någon som har en bra ritning på hur jag bygger taket, jag hade väldigt svårt att rita det. Bör jag har 45x195 i takstolarna eller kan jag gå ner till 45x145?

Det kommer nog att bli många frågor innan altanen är klar. :-/
 
  • altanstomme-m-tak1_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten fundering..
Varför inte bygga lite större balkong?
Då kan du ju ha utrymmet under balkongdelen som carport.
 
Pake skrev:
En liten fundering..
Varför inte bygga lite större balkong?
Då kan du ju ha utrymmet under balkongdelen som carport.
Det blir så omständigt om jag ska bygga om infart och allt däri kring. Så här ser det nämligen ut idag.
 
  • Utsikt-sder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
440 st som läst och ingen som har några råd  :'(
Bifogar en bild från ett annat håll om det förklarar mer  :-?
hoppas det finns någon med råd :-/
 
  • altanstomme-m-tak3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ingen som har råd om vad jag behöver för dimensioner för mitt bygge enligt ovan! Klarar jag mig med det jag skrivit tidigare (45x195 cc60). Ska nämligen ut och hugga virket åt veckan.

Ingen som har några synpunkter på vår ide om utformning mm.?
 
Jag tror att du klarar dig på 45x195 cc60 med råge. Ena sidan är fäst i husväggen o därmed stabil. Du bör dock inte ha längre avstånd än två meter till varje stolpe/plint. Om du gör på det sättet så blir det stabilt
 
lastkaj skrev:
. Du bör dock inte ha längre avstånd än två meter till varje stolpe/plint.
Menar du två meter från väggen eller två meter mellan plintarna i framkanten? För framför källardörren blir det nästan tre meter mellan två st. En i varje hörn på plattan som ska gjutas.
 
Jag menar två meter mellan varje fästpunkt i backen. Huset räknas som en fästpunkt eftersom huset står på backen. Har du längre emellan riskerar du svaj. Om det blir tre meter mellan stolparna på något ställe så är det bra om du gör kraftiga bjälklag just där.
 
Så då klarar jag mig inte med 45*195 eftersom jag hade tänkt och klara mig med en plintrad längst ut dvs 3,5 meter från väggen.
Räcker det om jag går upp till 70*195?
 
Jag har lite svårt att säga vad som räcker där. När jag är osäker lever jag enligt regeln - överdimensionera. Jag tror att 70*195 räcker, men jag har aldrig testat själv. Det du riskerar är lite svaj, inte att det totalkraschar.
 
Det har cirkulerat en tabell med dimensionering av just bärlinor och reglar i tidigare inlägg. I nedanstående tråd finns en tabell som kanske är lite svårtolkad.

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7577-dimensionering-av-altanvirke.html?highlight=tabell

Börja med att titta i den övre tabellen längst upp "Spännvidd för golvbjälkar.." vad jag ser i din ritning så har du 3,46 m vilket ger dig kolumnen näst längst till höger. Kolla sedan raden för dimensionen på dina bärlinor (bärbjälkar) 45x195 i ditt fall. Detta ger dig ett stolpavstånd på ca 1.65 m vilket blir problem vid just källardörren. Där tror jag nog att du får lägga en extra bärlina mitt under.

Om vi nu går över till själva reglarna (golvbjälkar) i nedre tabellen så krävs det grova dimensioner för att klara ett spann på 3.46 m - 70x195. Nu gäller detta visserligen 22mm trall, kanske snäppet nättare med 28mm. Jag hade nog satt dit en extra bärlina under hela altanen för att minimera svajet. Det gör även att du kan gå ner i dimension för golvreglarna tex 45x170 eller tom 45x145.
 
Då fick jag lite förklaring till den tabellen, har varit in och tittat på den men inte fått full koll på hur man läste den övre.

Jag vill inte sätta in en bärlina till framför källardörren för att spara höjd, dvs en massa svordomar när man slår huvudet i den.

Om jag sätter 70x195 både som bärbjälkar och golvbjälkar så klarar jag alla mått utom mellan de två stolparna framför källardörren. Har jag fattat dig rätt då?

Tänker lägga 28x120 trall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.