7 593 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
bygga grill i tegel
Tänkte få tag på en betongring att "vintergrilla" i här i trägårn. Men köpa ny går ju på nästan en tusing.
Kom på att jag har en halv pall med gammalt rött tegel. Funderar på att mura en grill av det.
MEN frågan är ju om det håller att elda på/i?
Blir kanske inte så farligt varmt av en "korva brasa". Men rätt som det är kanske man får för sej att grilla en gris eller liknande.
Nån som vet vad tegel kan tänkas tåla i detta sammanhang??
Kom på att jag har en halv pall med gammalt rött tegel. Funderar på att mura en grill av det.
MEN frågan är ju om det håller att elda på/i?
Blir kanske inte så farligt varmt av en "korva brasa". Men rätt som det är kanske man får för sej att grilla en gris eller liknande.
Nån som vet vad tegel kan tänkas tåla i detta sammanhang??
Jag har också en idé om detta. De rev en gammal skola där jag bor och jag fick hämta två lass deponisten. Denna tänkte jag mura upp en grill på med trä- eller marmorskiva och en grilldel. Där det är varmt är det värmefast tegel och bruk som gäller, dvs där kol ligger, väggar och skorsten. Kan också köpa ett löst lock från Weber tex och skippa skorsten. Jag och min far byggde en sådan, som nu spruckit pga sättningar, så nästa gång blir det att gjuta en platta först och armera den. Jag är inte så orolig för att teglet spricker av värme, utan av is.
Hur gick det med detta projekt? Blev det något?
Klicka här för att svara