Altanvänner, vädjar till er som har bättre öga för design och mer erfarenhet än vad jag har.

Vi är i startgroparna att dränera om huset, så den befintliga altanen kommer få demonteras.
I samband med detta tänker jag försöka vara långt framme i planeringen. Även om vi inte får till en ny altan i år så kommer det ju så småningom.

Det jag behöver hjälp med är era idéer och tankar på utformning av ny altan.
Huset ser ut såhär idag:
Ett gult enplanshus med svarta takpannor och en befintlig mörkbrun trädaltan under våren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så långt som vi har kommit i våra tankar är att vi vill ha en altan som går utmed hela huset på den sidan som bilden visar, och gärna 2 meter ut till höger om huset. Detta dels för att man ska kunna se runt husknuten, då den nya entrén kommer att ligga på den sidan i framtiden, samt skapa lite tak över en arbetsbänk som står nere vid garagenedfarten som ligger precis till höger om huset.
Det vi också har bestämt är att vi vill ha komposittrall, då vi har en nyfiken liten krabat som kommer vilja springa barfota i många år, och vi har mycket dåliga erfarenheter av barnfötter mot trätrall.

Hur tycker ni vi bör utforma altanen? Höjd, djup, staket eller öppen trappa med växlande djupa steg som också kan användas som sittplatser? Dock kommer det behövas ha räcke längst till häger där det blir långt ned.
Om räcke, hur ska detta se ut? Glest reglat och sen sätta tyg under småbarnsåren?
Altanen kommer ligga i direkt söderläge.

Vilken kulör på kompositen ska vi välja? Jag är inne på att jag tycker mest om den gråa eller rödaktiga.
Takpannorna kommer med tiden bytas ut, troligen till svarta, värt att nämna.
Om det inte är så att en annan kulör passar betydligt bättre. Kanske gråa pannor, för att liva med grå altan?
Altantrallprover i grått, silver, rödaktigt och brun nyans på en träbalkong med gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasaden är grovputsad, har för mig att det kallas spritputs, med mycket grova korn.

Funderar också på framtida solskydd. Ev blir det en markis som flörtar med 50-talet, m en är också inne på att ha en segelduk på rulle, som man drar ut i 2 riktningar när man vill ha solskydd.

Vad säger ni?
Tack på förhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.