Reglarna i min altan ruttnar bort i den utsträckning att trallskruven släpper. Nuvarande altanplankor verkar vara av någon hårdträtyp med en rillad ute uppåt och slät nedåt. Jag känner att det skulle vara slöseri att slänga den i samband med regelbytet och istället återanvända den med den släta ytan uppåt.

Till mina frågor;

Jag undrar om någon kan se vad det är för typ av virke? (Se bilder)

Är den lämplig att lägga med släta uppåt, tänker att den kanske är stickig och menad med den rillade uppåt?

Trallen är fäst med stjärnskruv som är väldigt svår att skruva loss/få fäste i(se bild), finns det något bra sätt att bryta upp trall utan att förstöra virket?

• Närbild på rillade, väderbitna altanplankor i trä med synliga tecken på slitage och rostiga skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett slitet altanplank av hårdträ ligger på gräset, ena sidan rillad och den andra slät, omgivet av höstlöv.
    Skapa konto
  • Rillade och släta sidor av altanplankor med synliga skruvhuvuden och tecken på röta.
    Skapa konto
Hur gammalt är trädäcket?
Det är inte vanlig, brunimpregnerad och rillad furu då? Var väldigt populär för 10 år sedan.
Den går att lägga med valfri sida upp.

Kan man acceptera att gå ner något i längd (ex. lägga sista bjälk annorlunda) så kan man ju såga av kortändarna och sedan bryta upp trallen.

Det där är något tropiskt träslag, Gissar på Red balau. Dyrt och rödlistat och med bra motståndskraft. Återanvänd det.

Jag tror det där är cumarotrall ett rätt hårt träslag som man måste förborra och försänka vid skruvning.Om reglarna under är dåliga så är det nog bara att ta ett koben och böja bort dem från reglarna,sen tar du antingen hammaren och slår av skruven på undersidan eller tigersågen med metallblad och sågar av skruven.Skruvskallen blir ju kvar men det är väl inte hela världen.

Trallen år ca 20 år gammal men väldigt fin på undersidan. Den har inga kvisthål alls och är tyngre än furu samt brun/röd helt genom. Googlat lite och verkar ju som cumaro eller bangkirai. Hittade en bit i originalskick i garaget så kanske kan ta med i jämföra i välsorterad bygghandel.

Ska försöka skruva loss i den mån det går alternativt som Toppjob tipsar om. Tack för hjälpen!

Hej

Det är mest största sannolikhet Bankirai du har där. Förmodligen sålt av Interwood i göteborg (när de existerade)
Cumaru är väldigt likt träslag men har inte funnits i den profilen, så vitt jag vet.

Om du inte redan vänt på det så kan jag meddela att det går bra att vända på det och eventuellt slipa av det så har du ett helt nytt golv som håller minst 20 år till.

M martinberg skrev:
Reglarna i min altan ruttnar bort i den utsträckning att trallskruven släpper. Nuvarande altanplankor verkar vara av någon hårdträtyp med en rillad ute uppåt och slät nedåt. Jag känner att det skulle vara slöseri att slänga den i samband med regelbytet och istället återanvända den med den släta ytan uppåt.

Till mina frågor;

Jag undrar om någon kan se vad det är för typ av virke? (Se bilder)

Är den lämplig att lägga med släta uppåt, tänker att den kanske är stickig och menad med den rillade uppåt?

Trallen är fäst med stjärnskruv som är väldigt svår att skruva loss/få fäste i(se bild), finns det något bra sätt att bryta upp trall utan att förstöra virket?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.