Håller på och bygger bjälklaget till altan och upptäcker nu att jag gjort en miss när jag byggt den yttre ramen. Jag har strävat efter att sätta skruvreglarna cc60 (vissa blir mindre) men har nu upptäckt en plats där jag satt skarvar (spikplattor) och stödben ogenomtänkt så att detta blir svårt att få till (se bild).

Problemet blir att det blir svårt att fästa skruvregeln i bärlinorna med mindre än ca cc70 eftersom det sitter saker i vägen.
Hur kan jag lösa detta utan att golvet kommer att svikta? Funderar på om man kan skruva fast skruvreglarna i stödbenen på något sätt? Eller sätta en extra regel ovanpå spikplattan som jag sen kan fästa balkskon i? Eller om det finns något smartare sätt?

Delvis konstruerat bjälklag för altan med ojämnt placerade spikplattor och stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ouppbyggt bjälklag för altan med träreglar upplagda på stödben och spikplattor på grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
Jag är absolut ingen ingenjör, så någon får gärna bekräfta, men borde det inte funka att palla upp med plattor som stöttar skarven och som en bärlina kan ligga på? Sätt sedan kortling (kottling?) på var sida om den mot nästa bärlina på var sida.

borde ju räcka och skarven gråter säkert inte om den får extra stöd.

• Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Hmm, är inte helt säker på hur du menar. Förstår jag dig rätt att du menar att bygga en ”fristående” regel som inte sitter fast i bärlinorna utan istället i omgivande reglar med kottlingar (eller kortlingar, vad det nu kallas :))

Bästa svaret

Om stödbenen är i vägen så att jag gjort dom några cm längre så de går hela vägen upp och sen använt balkskor för att fästa reglarna. Skarvarna hade jag lagt platta och stöd under samt slagit på och skruvlimmat en regel längst med/över skarven och sen kört med balksko där också

• Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Löste det genom att förlänga några av stödbenen som var på tok för korta och satte sen balskorna i stödbenen. Satte dom så nära spikplåtarna som möjligt och vilket blev rätt lagom med avstånd för utom på ett ställe där det avståndet blev ca 63 cm - lite mer än dom eftersökta max 60 men det får gå.

Skarvarna har jag hittills inte gjort något åt, dom känns väldigt stabila när jag hoppar runt på dom så hoppas att det inte ska bli några problem - eventuellt kanske det ändå är klokt att lägga något stöd under dessa?

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.